Animert ansikt på Jobbi-maskot

Bli kjent med norske arbeidsplasser!

Jobbi gir deg anonyme og ærlige anmeldelser av hele landets arbeidsplasser. Du kan selv legge inn vurdering av arbeidsplasser du har jobbet.

Ansatte eeelsker disse bedriftene

5,0

Hotel Oslo

Xpress Youngstorget tar vare på sine ansatte og har et inkluderende arbeidsmiljø hvor lederen er gode til å SE deg.

4,4

Telenor Norge

Jeg har kun jobbet en kort tid i Telenor, men stortrives og angrer absolutt ikke på valget. Telenor er i konstant endring, og det er ikke for endringens skyld, men for at selskapet skal kunne tilpasse seg nye markedsforhold og også ha en sterk plass i samfunnet også i morgen. Selv om det i praksis ikke gjøres endringer over alt til enhver tid så bør du trives med, og se muligher, ved endringer. Det er rom for å utfordre sannheter og si din mening. Telenor setter veldig stor pris på engasjement, og om du viser at du vil og byr på deg selv er det masse muligheter her! Sosialt er det også med Afterwork, Holmenkollstafetten, Kulturforening, Bedriftsidrettslag osv osv. Alltid noe gøy å være med på om man ønsker det. Noe av det jeg har satt mest pris på er fokus på utvikling og læring, det er alltid noe vi kan bli bedre på. Både personlig, men også som team, avdeling, enhet og organisasjon. Ja, det er et stort selskap bestpående av mange selskaper og strukturer i ulike land, så det er jo selvsagt noen prosesser som oppleves som trege (og til og med unødvendige), men det kommer man nesten ikke unna i et selskap av denne størrelsen. Det positive er at det er masse muligheter for forbedring og effektivisering, så her er det mulighet til å få være med på utviklingen. Til slutt vil jeg si at Telenor er veldig fleksibel for meg som arbeidstaker og passer veldig godt for min livssituasjon med små barn og en dertil logistikk som skal gå ihop.

4,6

Mester Grønn

Avd. 20 Sandvika Storsenter

Jeg jobbet i mange år hos Mester Grønn og har bare gode erfaringer derfra. Arbeidsmiljøet var preget av samarbeid, høyt tempo og en positiv kultur der man heiet på hverandre. Det var rom for å lære og utvikle seg, og jeg opplevde at innsats ble lagt merke til. Hverdagen kunne være travel, spesielt i høytider og ved kampanjer, men det ga også en følelse av mestring. Det var tydelige rutiner og god opplæring, og man ble godt kjent med både produktene og kundene. Det ga en ekstra motivasjon å jobbe med noe som skaper glede hos folk. Alt i alt opplevde jeg Mester Grønn som en trygg, strukturert og energisk arbeidsplass, der man får ansvar og blir en del av et lag.

4,6

Green Mountain

Fantastisk arbeidsplass med gode muligheter og et enormt spekter av forskjellige mennesker som jobber på tvers.

5,0

Webstep

En fantastisk arbeidsplass med dyktige kolleger og spennende kunder og prosjekter. Webstep har en veldig inkluderende arbeidskultur og en er god på fagdeling mellom kolleger og kunder. Så er det også et stort pluss en de er rause ved at familien inkluderes på ulike arrangementer i løpet av året, som er med å bygge samhold.

4,6

Markedssjefene

Godt miljø med mange likesinnede. Du må like konsulentlivet, for sitter mest ute hos ulike kunder. Men likevel føles det godt og trygt å ha gjengen i Markedssjefene "i ryggen", og å komme til kontoret innimellom er veldig hyggelig selv om du er i oppdrag. Det er alltid noen som har tid til en kaffeprat eller walk&talk, og det er mange fine sparringspartnere til stort og smått.

Jobbi på 1-2-3

1

Logg inn med Vipps. (Slapp av, du forblir anonym!)

2

Søk opp arbeidsplassen du vil vurdere.

3

Gi vurdering og en kort begrunnelse.

Har du hatt en god eller dårlig opplevelse som jobbsøker? På Jobbi kan du også vurdere hvordan det var å søke jobb i bedriften – enten du ble ansatt eller ikke.

Slik sørger vi for troverdige vurderinger

Vipps Logg inn

For å vurdere en bedrift må du logge inn med Vipps. Du forblir imidlertid helt anonym, og vil aldri bli identifisert.

Bekreftelse

Du må bekrefte at du har jobbet ved arbeidsplassen du vurderer.

Blokkering

Vi har mekanismer som oppdager tegn på trolling, og kan blokkere brukere uten forvarsel.

Tilsvarsrett

Bedrifter kan svare på alle vurderinger. For å kunne gjøre dette, må bedriftssiden først gjøres krav på av en ansatt.

Rapportering

Bedrifter og brukere kan rapportere vurderinger de ikke kjenner seg igjen i. Slike vurderinger blir umiddelbart fjernet frem til Jobbi har gjort en juridisk vurdering av dem.

Tydelige retningslinjer

Enhver kommentar som inneholder persondata, juridiske anklager eller annen sensitiv informasjon vil umiddelbart bli fjernet.

Fem gode grunner til å dele din opplevelse

1

Bedre arbeidsliv

Dine vurderinger bidrar til å skape en mer transparent og rettferdig arbeidskultur i Norge.

2

Hjelp jobbsøkere

Anonyme vurderinger gir potensielle ansatte verdifull innsikt som kan hjelpe dem å ta bedre beslutninger.

3

Synliggjør de gode

Det skal lønne seg å være en god arbeidsgiver. Positive vurderinger gir flere, fortjente søkere.

4

Skap endring

Dine tilbakemeldinger kan ansvarliggjøre og motivere arbeidsgivere til å ta viktige grep.

5

Bruk stemmen

Selv om du er anonym, kan din erfaring og mening bety mye for både kandidater og arbeidsgivere.

Ofte stilte spørsmål

Er vurderingene anonyme?

Ja! På Jobbi beskytter vi din identitet, og du forblir anonym. Vi mener at de mest ærlige tilbakemeldingene kommer når arbeidsgiver ikke kan identifisere deg.

Hvis ansatte frykter at arbeidsgiver kan spore vurderinger tilbake til dem, vil færre være villige til å gi ærlige tilbakemeldinger. Derfor kan du på Jobbi trygt dele dine erfaringer uten bekymringer for å bli identifisert.

Det er også umulig å se at to vurderinger er skrevet av samme bruker, så din anonymitet er godt ivaretatt på Jobbi.

Hvorfor kreves Vipps-innlogging for å bruke Jobbi?

For å øke tilliten og sikre autentisiteten av tilbakemeldinger, krever vi Vipps-innlogging for all funksjonalitet på Jobbi.no. Dette garanterer at tilbakemeldinger kommer fra verifiserte brukere. Din anonymitet ivaretas fortsatt.

Kan jeg vurdere en arbeidsplass der jeg har vært innleid eller konsulent?

Ja! Del gjerne all erfaring du har fra arbeidslivet. Enten du har jobbet som fast ansatt, deltidsansatt eller innleid - all jobberfaring er verdifull og kan hjelpe andre!

Jeg har kjøpt et produkt fra en bedrift. Kan jeg anmelde det på Jobbi?

Nei, Jobbi er for arbeidsrelaterte erfaringer - ikke kundeomtaler. For produkter og tjenester du har kjøpt, bruk heller Trustpilot.

Kan jeg skrive hva jeg vil om en arbeidsplass?

Nei. Innholdet i vurderingen din må være i samsvar med våre vilkår og betingelser. Følgene regler gjelder:

  • Vurderinger kan ikke inneholde navn eller personopplysninger for øvrig.
  • Vurderinger kan ikke inneholde banning eller støtende ord og uttrykk.
  • Vurderinger må ikke være rasistiske, pornografiske eller på annen måte ulovlig og/eller krenkende.
  • Vurderinger kan ikke krenke immaterielle eller andre rettigheter, herunder men ikke begrenset til opphavsrett, varemerkerettigheter og patentrettigheter, eller forretningshemmeligheter.
  • Vurderinger må ikke inneholde konkrete anklager om straffbare og ulovlige forhold, diskriminering og lignende.
  • Vurderinger må ikke inneholde personhets, æreskrenkelser, injurier eller på annen måte være egnet til å misrepresentere andre personer eller bedrifter på en usaklig måte.
  • Vurderinger må ikke inneholde hemmeligheter eller konfidensiell informasjon.
Hvordan skriver jeg en god vurdering?

For å gi en balansert og nyttig vurdering, oppfordrer vi deg til å dele både positive og negative erfaringer fra arbeidsplassen. Dette gir et helhetlig bilde som hjelper andre å finne en jobb som passer dem. Husk at det som oppleves negativt for deg, kan være positivt for andre, og omvendt.

For eksempel kan noen prioritere høy lønn og gode betingelser, mens andre vektlegger faktorer som arbeidsmiljø, fleksibilitet eller utviklingsmuligheter. Ved å gi en nyansert vurdering, bidrar du til at andre kan ta informerte valg om sin karriere.

Hvorfor kan jeg ikke se min vurdering på siden til arbeidsplassen?

Om du ikke finner din vurdering av en arbeidsplass, kan det skyldes at:

  1. Jobbis juridiske avdeling har fjernet den.
  2. Vurderingen er blitt rapportert og midlertidig fjernet fra virksomhetens side.

I begge tilfeller vil du bli informert, og du kan alltid se din vurdering på "Min side".

Hva skjer når jeg rapporterer en vurdering?

Når en vurdering rapporteres:

1. Den fjernes midlertidig fra virksomhetens profil.

2. En jurist gjennomgår vurderingen for å sikre samsvar med Jobbis vilkår og betingelser.

3. Hvis innholdet ikke godkjennes, slettes vurderingen.

4. Ved behov kontakter vi forfatteren for nærmere oppfølging.

5. Godkjente vurderinger blir synlige igjen på bedriftens side.

Merk: En vurdering som er godkjent av Jobbis juridiske avdeling kan ikke rapporteres på nytt, med mindre innholdet oppdateres.

Kan jeg slette eller endre mine vurderinger?

Ja, du kan både slette og endre dine vurderinger på “Min side” under “Mine vurderinger”. Dersom du ønsker å oppdatere noe, trykker du på “Endre”, og du kan deretter oppdatere vurderingen. Ønsker du å slette vurderingen for godt, kan du trykke på “Slett vurdering”.

Mine personopplysninger er feil, hvordan kan jeg endre dette?

Hvis dine personopplysninger (navn eller e-postadresse) ikke er korrekt, kan du endre dette ved å gå inn i Vipps-appen, trykke på “Profil” nederst i høyre hjørne av appen, og deretter trykke på “Personlig informasjon”. Du får da mulighet til å endre hvilken e-postadresse som du har tilknyttet til Vipps-profil.

Er det trygt å gi mine personopplysninger til Jobbi?

Ja! Ett av våre viktigste løfter til deg som bruker av Jobbi er at du kan stole på at vi ivaretar ditt personvern og er åpne om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Vi vet at det er en tillitserklæring når du deler opplysningene dine med oss. Vi tar din tillit til oss svært alvorlig, og vi jobber for å levere nyttig informasjon og tjenester basert på informasjonen du har delt med oss. Se personvernerklæringen vår for mer informasjon.

I Jobbi tar vi datasikkerhet på alvor. Blant annet er alle dataene lagret i Norden, og de transporteres alltid over en kryptert forbindelse. Ingen tredjepart har tilgang til dataene, og vi deler ikke dine data som privat bruker med noen.

Kan jeg slette profilen min?

Ja, men husk at du alltid kan ta kontakt til oss om det er noe du er usikker på. Vårt ønske er at du føler deg trygg og ivaretatt på Jobbi.

Dersom du ikke ønsker å ha en konto på Jobbi, kan du gå inn på “Min side” og slette kontoen. Vær oppmerksom på at alle dine vurderinger og jobbsøkeropplevelser samtidig vil slettes.

For bedrifter

Er alle virksomheter i Norge på Jobbi?

Ja, alle aktive virksomheter og deres registrerte underenheter er på Jobbi, med unntak av bedrifter med organisasjonsstrukturene Andre ikke-juridiske personer (AAFY), Enkeltpersonforetak (ENK), Borettslag (BRL), Eierseksjonssameie (ESEK), Kommunalt foretak (KBO), Kontorfellesskap (KTRF), Privatperson (PERS), Tingsrettslig sameie (SAM) og Tilknyttet momsenhet (TVAM),

Opplysningene om vår virksomhet på Jobbi er feil, hvordan kan vi endre det?

Hvis opplysningene om din virksomhet på Jobbi ikke er korrekt (eksempelvis feil adresse), anbefaler vi at ansvarlig i virksomheten så raskt som mulig oppdaterer opplysningene om virksomheten i Brønnøysundregistrene. Det er enkelt å endre opplysningene om en virksomhet ved å sende inn en Samordnet registermelding. Virksomhetsprofilen på Jobbi vil oppdateres automatisk etter at endringen er godkjent av Brønnøysund-registrene, men merk at det kan gå inntil en time før endringene i Brønnøysundregistrene reflekteres på Jobbi.

Kan virksomheten svare på vurderingene de får?

Ja, absolutt! For å svare på vurderingene må først virksomheten gjøre krav på sin profil. Deretter kan virksomheten svare på alle vurderinger, og svaret vil være synlig for alle.

Kan en virksomhet skrive hva som helst i svaret på en vurdering?

Nei. På samme måte som våre alminnelige brukere, må også svaret på en vurdering være i samsvar med våre vilkår og betingelser.

Følgene regler gjelder:

  • Svar kan ikke inneholde navn eller personopplysninger for øvrig.
  • Svar kan ikke inneholde banning eller støtende ord og uttrykk.
  • Svar må ikke være rasistiske, pornografiske eller på annen måte ulovlig og/eller krenkende.
  • Svar kan ikke krenke immaterielle eller andre rettigheter, herunder men ikke begrenset til opphavsrett, varemerkerettigheter og patentrettigheter, eller forretningshemmeligheter.
  • Svar må ikke inneholde konkrete anklager om straffbare og ulovlige forhold, diskriminering og lignende.
  • Svar må ikke inneholde personhets, æreskrenkelser, injurier eller på annen måte være egnet til å misrepresentere andre personer eller bedrifter på en usaklig måte.
  • Svar må ikke inneholde hemmeligheter eller konfidensiell informasjon.
Hvordan gjør vi krav på vår profil?

Trykk på “Gjør krav på siden” på den aktuelle virksomheten. Deretter vil du bli videresendt til virksomhetens side på bedrift.jobbi.no. Fyll deretter inn din jobb e-postadresse. For at du skal kunne gjøre krav på virksomhetens profil, må din e-postadresse ha samme domene som virksomheten.

For bedrifter med underavdelinger må din e-postadresse ha samme domene som bedriftens aktuelle avdeling eller samme domene som bedriftens avdeling oppover i organisasjonshierarkiet. Er du ansatt i vannverket i en kommune, er det altså tilstrekkelig at din e-postadresse slutter på kommunenavnet, og ikke navnet på den aktuelle avdelingen. Eksempelvis vil du kunne gjøre krav på profilen til vannverket i en kommune, selv om din e-postadresse ikke slutter på “vannverket.no”, men navnet på kommunen.no.

Kan vi gjøre krav på alle avdelinger i virksomheten?

Ja. Hvis dere ønsker å gjøre krav på alle avdelinger i et konsern samtidig, er dette fullt mulig. Den som gjør krav på en virksomhetsprofil vil få myndighet over alle avdelinger i rett nedadgående linje fra den aktuelle avdelingen. Når dere velger den avdelingen som er helt øverst i organisasjonskartet, vil kontaktpersonen da kunne besvare alle vurderinger i hele organisasjonen.

Kan vi ha flere kontaktpersoner som administrerer vår virksomhetsprofil?

Ja, kontaktpersonen kan enkelt legge til og invitere flere kontaktpersoner. Alle kontaktpersonene må imidlertid oppfylle vårt krav om å ha samme domene som den aktuelle virksomheten.

Koster det noe å gjøre krav på vår profil?

Jobbis basisversjon er gratis, og det vil den alltid være.

Du gjør krav på en Jobbi-profil ved å klikke på "Gjør krav på profilen". Deretter vil du bli bedt om å logge inn med e-post og passord. Av hensyn til datasikkerhet må innlogging for virksomheter skje ved bruk av to-faktor-autentisering (for eksempel appen "Microsoft Authenticator").

Vår virksomhetsprofil er allerede gjort krav på. Kan vi se hvem som har gjort krav på profilen?

Ja. Hvis en virksomhetsprofil allerede er gjort krav på, vil knappen “Gjør krav på siden” forsvinne, og bli erstattet av et symbol som markerer at virksomhetsprofilen har et administrator-team. Dersom du har en epost med samme domene som virksomheten kan du trykke på “Hvem har gjort krav på profil”, og skrive inn din e-postadresse. Jobbi vil da sende deg en e-post med informasjon om navn og e-postadresse på den som har gjort krav på virksomhetsprofilen. Dette gjør vi for å sikre gjennomsiktighet og gjøre det lettere for virksomhetene å administrere sine virksomhetsprofiler.