Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring

Org: 986 252 932

Offentlig sektor

Logo

Totalvurdering 3,3

3,6

Arbeidsmiljø

2,7

Lønn og betingelser

2,9

Lederskap

3,4

Karrieremuligheter

4,2

Work-life balance

Jobbsøkere erfarer:

1.

2.

3.

0 %

av vurderingene er besvart

18 vurderinger

Trivelig, men lav lønn og lite ambisjoner.

Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring avd. Stavanger2. jan. 2026

Trivelig arbeidsplass, gode kollegaer og veldig bra ledelse. Elendig lønn, og mange som jobber her er bra kvalifiserte, endte opp her pga oppsigelser hos forrige arbeidsgiver eller andre private årsaker. Det er ikke en belastende jobb og et kjekt sted å være hvis en vil ha en jobb med lite stress og rolig tempo. Om det er viktig med ambisjoner, relevansen og stolthet over arbeidsgiveren og produktet som leveres, er det best å finne et annet sted.

Fra positivt til mistillit etter omorganisering.

19. juni 2025

Opplevde DFØ svært positivt de første åra jeg jobbet der. Dette var en svært produktiv periode på mange områder, der det opplevde det som lett å bli involvert samarbeide på tvers i organisasjonen. Etter omorganisering og stor utskifting i IT-ledelsen gikk imidlertid arbeidshverdagen fra å være lystbetont til å bli stadig mer preget av mistillit, overdrevent kontrollbehov og at organisasjonen beveget seg bakover som om vi var tilbake til 90-tallet. IT-siden i organisasjonen er preget av sentralstyring hvor man lovpriser smidig utvikling samtidig som organisasjonen er totalt uegnet for smidige metoder, og hvor flere ledere er mer opptatt av sterkt kontroll og å holde ryggen fri enn å lede. Det må likevel nevnes at kollegiatet var bra og at det jobber svært mange kompetente og hyggelige fagfolk i DFØ på tross av ledelsen.

Ikke akkurat "effektiv ressursbruk"

Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring avd. Stavanger6. juni 2025

Opplevde raskt at her var ingen ting slik jeg var blitt forespeilet på intervjuet. Både i forhold til arbeidsmetoder, muligheter og sammensetning av kompetanse i avdelingen.

Veldig god balanse mellom jobb og fritid. Så godt som aldri overtid, og generelt lavt tempo i hverdagen – til dels sirupstreigt. Gammeldagse arbeidsmetoder og stor motvilje mot reell fornyelse. Tungrodde utdaterte IT-systemer med mye feil og mangler. Manglende kompetanse til å faktisk gjøre noe med saken. Sliter veldig med å rekruttere rett kompetanse, særlig på IT-siden. Dårlig lønnsnivå.

Lav organisatorisk selvinnsikt og stor grad av silo-organisering. Veldig vanskelig å få til samarbeid på tvers av seksjoner.

Stor grad av treghet i rekrutteringsprosesser, viktige nøkkelroller blir stående ubesatt i månedsvis før stillingen i det hele tatt lyses ut. Mer tekniske stillinger står også gjerne åpne mye lenger da det ikke evnes å fylle disse. Merk at selv om det står krav om bachelorgrad i stillingsannonse så innebærer dette ikke at det kreves relevant bachelorgrad (eller annen relevant utdanning eller erfaring) i det hele tatt. Er du en fagperson som kan og vil noe, og gjerne ønsker å kunne være stolt av det som leveres, er ikke dette plassen for deg.

Anbefaler å ta en kikk på anmeldelsene av DFØ appen, der ser man raskt hvordan det faktisk står til med kvaliteten på leveranser.

Godt arbeidsmiljø og interne muligheter.

Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring avd. Stavanger16. mai 2025

Godt arbeidsmiljø og gode muligheter internt.

Faglig sterk, men preget av frykt og baksnakking.

13. mai 2025

Faglig sett en ypperlig arbeidsplass. Man er med på fagutvikling innenfor spennende og relevante områder, og der jeg jobbet var det en god del kontakt og samarbeid med eksterne.

Gitt at DFØs visjon er effektiv ressursbruk i offentlig sektor og skal være statens kompetansehus på en rekke fagfelt er skremmende med tanke på de fremtidige utsiktene. DFØ etterlever ikke egne råd og anbefalinger når det kommer til organisering, ledelse, oppfølging av ansatte eller styring. Det er en virksomhet med lav grad av selvinnsikt, og intern kultur er preget av baksnakking både av interne og eksterne. DFØs kultur er gjennomsyret av en frykt for å gjøre feil. Resultatet av det er et lite inkluderende arbeidsmiljø, et lite utviklende og fremtidsrettet tilbud av tjenester og tilbud, og rapporter som ikke tørr å komme med de modige anbefalingene som statsforvaltningen faktisk trenger. Mange seniorer med sterke egeninteresser skaper også fastlåste fagdiskusjoner, og man blir stående på stedet hvil i åresvis, samtidig som verdifull kompetanse forsvinner til andre virksomheter siden de færreste har ork til å holde på slik over særlig lang tid. De som har vært der lengst er «vinnerne» av disse faglige drakampene, og det er sånn sett umulig å komme til med nye innspill og betraktninger.

Bra arbeidsmiljø, men ledelse og lønn skaper misnøye.

Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring avd. Trondheim10. mai 2025

Godt arbeidsmiljø og gode muligheter for utvikling dersom man ønsker det. Har opplevd rimelig lønnsvekst, men vet også at det er en del lønnsforskjeller blant ansatte med like oppgaver og ansvarsområder, og flere som ikke er like fornøyde. Til tider høyt arbeidspress og flere ledere som ikke forstår hvordan deres prioriteringer påvirker de ansatte negativt. Har også opplevd mye utskiftning av ledere og flere omorganiseringer som har virket noe forhastet.

Dårlig ledelse og lav lønn, men greit arbeidsmiljø.

Direktoratet For Forvaltning Og Økonomistyring avd. Stavanger2. mai 2025

Et overkommelig arbeidsmiljø, men ikke det beste. Mange flotte mennesker, men en finner også andre typer (f.eks, micromanager, bedre-viten, mean girls, sløvere, mobbere). Jeg jobbet i en avdeling der de sosiale gruppene allerede var dannet, og det var vanskelig å komme nærmere kollegaene spesielt de "unge voksne". Det minnet meg om ungdomsskoletiden, hvor man lett kan bli satt utenfor.

Lønnen var absolutt ikke den beste og står ikke i forhold til arbeidsmengden man legger ned. Kanskje er det derfor mange velger å jobbe for #Staten – man gjør bare det nødvendige for å få jobben gjort.

Lederskapet var utrolig dårlig! Du burde spørre om å få se resultatene fra lederevalueringen gjennom året. Selv om ansatte har svart ærlig på evalueringen, blir ingenting gjort med tilbakemeldingene. Det er ingen forbedring i det hele tatt, og noe går på trynefaktor.

Du blir ikke utbrent her på jobb. Det er lett å sette klare grenser mellom arbeid og fritid, og det er få forventninger om at man skal jobbe utover vanlig arbeidstid. Du rekker å ta to mastergrad, en PhD og oppdra tre unger.

Hvis man smisker og gir mye ros til lederen, ser det ut til at man har bedre karrieremuligheter fordi man blir godt likt.

DFØ er en god start inn i arbeidsmarkedet, sånn type 2-3 år maks.

Dårlig arbeidsmiljø med baksnakking og dårlig ledelse.

30. apr. 2025

Dårlig arbeidsplass, opplevde baksnakking, utfrysing og dårlig lederskap.

Dårlig arbeidsmiljø, anbefales ikke.

3. mai 2025

Innen IT er arbeidsmiljøet gjennomgående dårlig. Enkelte ledere mangler både faglig kompetanse og dømmekraft i mellommenneskelige situasjoner.

Anbefales ikke.

Godt arbeidsmiljø med mange utviklingsmuligheter.

15. apr. 2025

Godt arbeidsmiljø. Stor bredde i tjenesteporteføljen og arbeidsoppgaver. Store muligheter for å få nye oppgaver og ansvar internt. DFØ er ikke så kjent for folk flest, men vi leverer lange viktige tjenester for stat og kommune.