Direktoratet For Høyere Utdanning Og Kompetanse

Org: 974 788 985

Offentlig sektor

Logo

Totalvurdering 2,6

3,3

Arbeidsmiljø

2,2

Lønn og betingelser

2,2

Lederskap

2,2

Karrieremuligheter

3,2

Work-life balance

Jobbsøkere erfarer:

1.

2.

3.

0 %

av vurderingene er besvart

Topp fordeler

Gi dine stemmer

13 vurderinger

Mangler ved ledelse, samfunnsoppdrag og lønnspolitikk

Direktoratet For Høyere Utdanning Og Kompetanse Kontor Oslo28. feb. 2026 (redigert 10. mars 2026)

Kjenner meg igjen i alle vurderinger som er lagt inn her om manglende ledelse og evne til å høre på det som blir meldt i fra om.

Ideen med Hk-dir var nok en bra idé på papiret, men det virker som om det må tas gjennomgang av hva samfunnsoppdraget egentlig er.

Hvis du er ny eller vurdere å søke jobb her bør du kanskje lure på hvorfor har mange slutter her, slik som det også er kommentert. Lønnspolitikken er mystisk, men hvis du er god på å snakke for deg så greier du deg nok.

Fantastisk arbeidsmiljø og dyktige kolleger!

14. aug. 2025

Jeg har jobbet i direktoratet fra starten (arbeidssted Oslo) og stortrives på jobb. Jeg kjenner meg ikke igjen i mange av kommentarene her inne.

Ja, direktoratet har noen voksesmerter og det kan være utfordrende med at store prosesser tar tid og at vi må gjennom et byråkrati.

Samtidig er det enormt mange kunnskapsrike mennesker i denne organisasjonen på alle nivåer.

Jeg jobber i en avdeling som har et fantastisk godt arbeidsmiljø og en enestående dyktig ledelse. Miljøet er preget av faglig sterke og framoverlente kolleger som støtter og er rause med hverandre.

Jeg ville ikke jobbet noe annet sted og gleder meg til forhåpentligvis mange flere år som ansatt i direktoratet.

Godt kollegialt samhold og utviklingsmuligheter.

24. juni 2025

Jeg jobber i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse i dag (kontorsted Bergen), og kom fra en av organisasjonene som gikk inn i direktoratet da det ble opprettet, hvor jeg har jobbet i mange år. Min opplevelse er en organisasjon med godt kollegialt samhold, gode utviklingsmuligheter og at ansatte blir vist tillit av sine ledere. Det har helt klart vært noen utfordringer i prosessen rundt sammenslåingen, ikke minst at ulike organisasjons- og ledelseskulturer møtes, men i det store og hele, en fin arbeidsplass.

Trygg og meningsfull arbeidsplass med gode kollegaer

Direktoratet For Høyere Utdanning Og Kompetanse Kontor Bergen23. juni 2025

HK-dir, kontorsted Bergen, har vært en av de beste arbeidsplassene jeg har hatt. Her er det et varmt og inkluderende arbeidsmiljø hvor det er lett å trives. Jeg opplever høy grad av trygghet, tillit og åpenhet – både i møte med kollegaer og nærmeste leder. Det er lav terskel for å si ifra, og bekymringer blir møtt med respekt og blir tatt på alvor.

Det som skiller HK-dir ut, er det sterke kollegiale samholdet. Jeg har støttende kollegaer som bidrar både faglig og sosialt, og det gir meg mye motivasjon i arbeidshverdagen. Det oppleves også meningsfullt å være del av en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. Jeg gleder meg stort sett til å gå på jobb, og det tror jeg sier mye i seg selv.

Lønnsutvikling i staten kan være en utfordring – også i HK-dir. Det er et kjent systemisk problem at man i praksis ofte må bytte jobb for å få vesentlig lønnsøkning. Dette er likevel ikke unikt for HK-dir, og veies til en viss grad opp av andre goder som fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden og en gjennomgående god balanse mellom jobb og fritid.

Forventningene til meg som ansatt er tydelige, og jeg har god dialog med min nærmeste leder. Jeg setter stor pris på den tilliten og autonomien jeg har i arbeidet mitt. Lederskapet høyere opp i organisasjonen kan oppleves noe mer utydelig, men det påvirker i liten grad mitt daglig arbeid da beslutninger som berører meg som regel blir tydelig kommunisert.

Direktoratet For Høyere Utdanning Og Kompetanse Kontor Tromsø

Direktoratet For Høyere Utdanning Og Kompetanse Kontor Tromsø6. mai 2025

Jeg jobbet i en nyopprettet avdeling, som i løpet av kort tid lyktes med å skape et godt og trygt arbeidsmiljø både faglig og sosialt. Avdelingen kjennetegnes av tverrfaglighet, hvor hverandres kompetanse utnyttes, og det er et sterkt fokus på både faglig utvikling og fellesskap. Humor og gjensidig støtte preger hverdagen, og kolleger heier hverandre frem, spesielt når andre lykkes eller gjør en god jobb.

Det er mye autonomi og tillit fra leder, noe som gir rom for utviklingsarbeid og engasjement. Jeg opplevde at alle var nysgjerrige på hverandre og at det var en sterk fellesskapsfølelse på tvers av ulike bakgrunner og fagområder.

Selv om det var et godt arbeidsmiljø innad i avdelingen, kunne samarbeidet på tvers av avdelinger og divisjoner vært styrket. Det er behov for mer samhold og et felles fokus innad i hele divisjonen for å sikre en helhetlig utvikling og god kommunikasjon. Arbeidet i det offentlige innebærer også utfordringer knyttet til byråkrati, og lønnsbetingelsene er ikke alltid like konkurransedyktige som i det private.

Samlet sett er dette en veldig bra arbeidsplass!

HK-dir bekrefter alle "fordommer" mot offentlig sektor, og litt til

5. mai 2025

HK-dir er et fint sted å jobbe hvis du ønsker at jobben tar minst mulig av fritiden din, og har lyst til å tjene penger på å gjøre så lite som mulig uten at noen krever noe av deg. Det er totalt fravær av prestasjonskultur. Tiden man bruker på helt surrealistiske praktiske diskusjoner, er ikke til å tro. Det er også lite ansvarsfølelse for bruk av tid og offentlige midler. Antallet ansatte er en stor del av grunnen til at det blir så ineffektivt og lite "puls" gjennomgående i hele organisasjonen, fordi det fører til en følelse av avmakt og apati i møte med utfordringer og oppgaver. Helt oppriktig mener jeg at HK-dir kunne klart seg med 70 % av de ansatte, og levert like gode, eller bedre tjenester. Da hadde man hatt en faktisk forventning og behov for at oppgaver utføres effektivt. Likevel verner mellomlederne om sin avdeling og argumenterer alltid for at man må erstatte folk som forsvinner.

Det er et ålreit sted å jobbe i noen år. Men alle de flinke og ambisiøse drar etter 2-4 år når de skjønner hvor inngrodd fraværet av arbeidslyst og pågangsmot er. Hk-dir burde i større grad belønne de flinke med lønn, så vil de muligens holde ut litt lenger.

HK-dir: Utfordringer mot "ett direktoratet".

2. mai 2025

HK-dir er en sammensatt organisasjon med et komplekst mandat, og som nok strever med å nærme seg den uttalte visjonen om "ett direktorat". Stikkord som silo, konformitetskultur og hierarki er ord jeg jevnt over har erfart på tvers av organisasjonen, samt noe lav ansvarliggjøringskultur.

Samtidig er det min erfaring at det kan være til dels store forskjeller mellom divisjoner og avdelinger når det gjelder arbeidsmiljø, ledelse og samarbeid. Personlig har tiden min i HK-dir vært det beste karrierehøydepunktet mitt så langt. Dette henger nok sammen med samsvaret mellom min kompetanse, utviklende arbeidsoppgaver, ryddige arbeidsforhold, jobbgoder, lønn (ja, faktisk), et godt arbeidsmiljø og en fantastisk (mellom)leder.

I min erfaring, med høyere utdanning som fagfelt, svarte jobben til forventningene jeg hadde før jeg startet – den "psykologiske kontrakten". Jeg forstod raskt på forhånd at rollen min ville innebære en høy grad av selvstendighet, til dels uklare og skiftende rolleforventninger, at HK-dir fortsatt var å regne som en "tenåring" rent organisasjonsmessig, og at det å balansere ulike roller kunne oppleves som krevende.

Det negative for min del er at jeg til tider opplevde at de interne prosessene var for langsomme, og at noen prosjekter eller tiltak ble for lite forankret i organisasjonen. Jeg savnet også en sterkere tilstedeværelse av kritisk tenkning gjennom grunnleggende spørsmål som: "Er dette god ressursbruk? Er det egentlig behov for dette? Hva skal det resultere i?". Jeg er en person med god tålmodighet, men selv jeg kjente på en del utålmodighet til tider over tiltak som ble satt i gang.

Til slutt vil jeg også støtte meg til det som har vært omtalt rundt lønn og betingelser. Det kan fremstå som tilfeldig og med lite samsvar mellom stillingstype, lønn og ansvarsområder (inkludert deres kompleksitet). Her er det rom for forbedringer, som jeg tror spesielt vil øke jobbtilfredsheten og redusere turnover ved nyansettelser.

Tungrodd arbeidsplass med svak ledelse og lav lønn.

1. mai 2025

En tungrodd og byråkratisk arbeidsplass med lite rom for innovasjon. Generelt svak ledelse, på både topp og mellomledernivå. Kompetanse, oppgaver og erfaring har ingen sammenheng med lønnsnivå.

Tungrodd organisasjon med lav lønn og ineffektivitet.

24. apr. 2025

En fryktelig tungrodd organisasjon. Alle stresser, men lite blir gjort.

Hvordan lønn bestemmes er et stort mysterium. Som andre har kommentert er det tilsynelatende ingen sammenheng mellom kompleksiteten eller ansvaret tilknyttet arbeidsoppgaver, og lønnen man mottar. Det er dessverre mange som ligger godt under snittet innad organisasjonen, noe som selvfølgelig bidrar til at man mister motivasjonen. Man begynner å lure på hvem det er som egentlig har en konkurransedyktig lønn her, for alle på min avdeling lå langt under.

Alt i alt føles dette som et Direktorat som gjør sitt beste for å berettige sin egen eksistens, men som i sin opptatthet av skjemaer, meningsløse søknader, rapporter og styringsgrupper og referansegrupper, bare beviser én ting: At dette er et sammenrasket Direktorat som har milevis igjen før de kan kalle seg en velfungerende organisasjon.

De evinnelige forsøkene på å konstruere et kollegiat på tvers av byene, gjør bare ondt verre. Disse samlingene var spikeren i kista for min del.

Masse flotte kolleger, men det hjelper lite når organisasjonen aktivt jobber imot effektivitet. Og jeg unner ingen å være mellomleder her, de har det nok verst.

Kostnadskuttingen er også merkbar, spesielt når det gjelder drifting av kontorer. For et års tid siden gikk de fra en kombinasjon av åpent kontorlandskap og kontorer, til fullstendig åpen løsning. Som alle studier de siste årene har vist, bidrar det til mindre motivasjon, mer hjemmekontor, mer sykdom, og generelt mer fravær. At det kun handlet om å spare penger, ville de ikke si, men det var åpenbart at det var det som var grunnen. Og et halvt år senere ble det informert om det høye sykefraværet i HK-dir, og om hvor viktig det er at folk kommer på jobb. Hmm ...

Gammeldags og byråkratisk, men kolleger er støttende.

23. apr. 2025

Dette er en vurdering av direktoratet som arbeidsplass og arbeidsgiver, og ikke min egen avdeling. Hvis min egen avdeling var det jeg skulle vurdert, ville den fått en helt annen vurdering, for den er kjempebra! God leder, raust arbeidsmiljø og faglig dyktige og hyggelige kolleger.

HK-dir vil jeg ikke si det samme om. Det er et vanskelig sted å jobbe. Det føles som å reise tilbake i tid, fordi det meste er ekstremt byråkratisk og omstendelig. Jeg tror ikke man kan kjøpe en penn uten å følge en fire siders oppskrift. Den oppskriften er gjerne godt gjemt, så etter å ha letet i noen timer, spurt et par kolleger og deretter meldt inn sak til en hjelpeportal, så får man svaret til slutt. Men snakk om ineffektiv tidsbruk. Støttefunksjoner oppleves som kontrollfunksjoner og ikke hjelp og støtte til å utføre jobben sin effektivt. Masse regler, svært lite hjelpemidler, verktøy, maler eller informasjon.

Toppledelsen er utydelig, fraværende og snakker bare om det som skjer på ledernivå. Dette er ikke et sted der innsats blir sett eller anerkjent. Mellomledere generelt opplever jeg som at de kniver om stillingshjemler og penger, foran å se helhet eller samarbeide.

Samme stilling (for eksempel seniorrådgiver) i forskjellige avdelinger har uforklarlige lønnsforskjeller på over hundre tusen i ramme, ved ansettelse. Skjønner det ikke. Blir du ansatt «feil» sted, blir du dermed hengende etter på lønnsutvikling for alltid. Framstår uavhengig av oppgaver eller kompleksitet.

Det er mest fokus på å skrive lange dokumenter som noen kanskje leser, og fylle ut skjema. Ikke å gjøre det rette, de riktige tingene eller forbedre og utvikle arbeidsmåter.

Hvis noen har lest boken «De flinkeste slutter», er det mye gjenkjennelig i HK-dir.

På den positive siden, er det mange flinke folk som jobber her, og som ønsker å få til noe. Kolleger er hjelpsomme, interesserte og vil deg vel. Er du en tålmodig sjel med et hjerte for samfunnsansvar, kan du nok være her noen år.

Halloooooo?

Jobber det noen her, eller? Ingen har gjort krav på denne siden. Det tar bare noen få tastetrykk.