E.A. Smith AS
E.A. SMITH AS
|
Org: 816 051 142
Grossist og engros
•
Butikk og detaljhandel
E.A. Smith AS ble grunnlagt i 1869, og er en av landets eldste bedrifter. Om lag 700 kolleger leverer byggevarer, elementer, trelast, stål og armering via Bygger'n, Smith Byggesystemer og Smith Stål.

Totalvurdering 2,1
2,4
Arbeidsmiljø
1,8
Lønn og betingelser
1,9
Lederskap
2,0
Karrieremuligheter
2,3
Work-life balance
Jobbsøkere erfarer:
1.
2.
3.
92 %
av vurderingene er besvart
12 vurderinger
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig ledelse og arbeidsforhold, unngå E.A Smith.
30. nov. 2025
En skremmende dårlig arbeidsplass. Utrolig dårlige lønnsbetingelser. Svak ledelse med mye ansvarfraskriving. De er heller ikke villig til å høre på hva mellomledere og øvrige ansatte har å si. Dette er også en bedrift som baserer seg på at folk skal jobbe overtid. Det forventes at de ansatte skal yte mye ekstra samtidig som de skal tynes til det ytterste av ledelsen.
Ser på andre vurderinger at det kommer svar fra bedriften hvor de begrunner dårlige opplevelser med at det er og har vært dårlige tider i byggebransjen. Men jeg har erfaring fra et annet firma i samme bransje som har mye bedre ledelse og arbeidsvilkår. Så det er en begrunnelse som ikke gir mening.
Styr unna E.A Smith.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Svak ledelse, lav lønn og høy turnover. Unngå!
E.a. Smith Hovedkontor Og Externt Engrosalg • 22. sep. 2025
Svak ledelse som ikke er opptatt av å ta vare på sine ansatte, HR avdeling som kun jobber reaktivt, ikke proaktivt, og generelt en tiltaksløs organisasjon når det avdekkes kritikkverdige forhold internt.
Derimot opererer organisasjonen svært fort når de trenger å gjøre kostnadsbesparende tiltak, og da sjekkes det gjerne ikke opp i hvilke konsekvenser dette har for ansatte, eller om tiltakene som gjøres er i henhold til normer i arbeidslivet.
Ta med i betraktningen at det generelt betales langt under markedslønn i de fleste stillinger så ser man kjapt hva fokuset er fra ledelsens side.
Høy gjennomtrekk av ansatte fører også til manglende kontinuitet og evne til å bygge på positive ressurser internt.
Styr unna.
Svar fra E.a. Smith Hovedkontor Og Externt Engrosalg
6. okt. 2025
Takk for at du tar deg tid til å dele opplevelsen din, selv om den ikke virker å stå- / ha stått til forventningene. Det vil vi selvsagt beklage - vi gjør vårt for å være en god arbeidsplass for mange, men innser at heller ikke vi klarer å gjøre alle til lags. Og i en periode preget av utfordrende markedsforhold i byggenæringen, har nettopp det vært en ekstra krevende øvelse. Men til tross for dette registrerer vi historisk lavt sykefravær og turnover, og et jobbengasjement i toppsjiktet her ved hovedkontoret. HR-avdelingen ønsker gjerne å komme i kontakt med deg, både for å forstå bakgrunnen for påstandene dine, og for å vise deg et litt mer nyansert bilde, så uavhengig av om du er en av våre eksisterende- eller tidligere kolleger, oppfordrer de deg til å ta kontakt.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fryktkultur og dårlig arbeidsforhold hos SOA.
E.a. Smith avd. Smith Stål Øst Engoshandel • 4. sep. 2025
Tidligere arbeidsplass SOA = Frykt kultur, hms og tariffavtale er kun på papir, har null tillit til ansatte, lunsj rom mangler og arbeiderne blir sittende i gangen og garderoben for å spise lunsj, vedlikehold og reparasjoner av utstyr er bare nødløsninger.
Har sett hvordan de behandlet verneombudene og tillitsvalgte som prøvde å få utrettet noe som kunne gitt bedre arbeidsmiljø. Det sluttet etterhvert.
Svar fra E.a. Smith avd. Smith Stål Øst Engoshandel
6. okt. 2025
Takk for at du deler opplevelsen din med oss - det er nyttig uansett fortegn, selv om vi synes det er leit å lese at du har opplevd oss slik. Det er ikke tvil om at både avdelingen, virksomhetsområdet, og hele næringen, har stått i- og står i en svært krevende markedssituasjon, og det påvirker alle lag av organisasjonen. Å holde motet oppe i motgang er og blir krevende, men det er lettere når man står sammen som lag. Vi håper og tror at ny lagoppstilling og flunkende nytt lunsjrom vil bidra til å gi lagånden ved avdelingen et løft, og at markedskreftene etter hvert også vil virke i vår favør. Påstanden "HMS og tariffavtale er kun på papir" er en alvorlig anklage som det ville vært naturlig å melde enten via avvikssystemet i selskapet eller via Fellesforbundet. Vi forstår det slik at du er blant våre tidligere kolleger, men vil like fullt oppfordre deg til å ta kontakt med HR-avdelingen og/eller forbundet for å utdype hva du mener.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Krevende arbeidsmiljø med dårlig ledelse og mobbing.
E.a. Smith avd. Smith Stål Tromsø Produksjon • 20. aug. 2025 (redigert 26. aug. 2025)
Jeg opplevde arbeidsplassen som svært krevende, med for mange oppgaver fordelt på for få ressurser. Dette førte til at arbeidsdagen ofte handlet mer om å håndtere akutte problemer enn å jobbe strukturert og langsiktig. Ledelsen virket lite tilstede og hadde begrenset fokus på å legge til rette for de ansatte. Oppfølging, prioriteringer og tydelige mål manglet, noe som skapte en følelse av kaos og høy belastning i hverdagen.
Videre ble det i liten grad tatt tak i utfordringer knyttet til negativ adferd og konflikter mellom ansatte, noe som gjorde arbeidsmiljøet utrygt og bidro til høy turnover. Selv om det til tider kunne være et godt kollegialt fellesskap, gjorde de gjennomgående utfordringene med organisering, ledelse og arbeidsmiljø at det var vanskelig å trives over tid.
Svar fra E.a. Smith avd. Smith Stål Tromsø Produksjon
5. sep. 2025
Tusen takk for at du beskriver opplevelsen din. Vi setter pris på at du setter ord på det, til tross for at det ikke er hyggelig lesning. Vi leser deg slik at du er blant våre tidligere kolleger, som har jobbet hos oss gjennom en periode som så absolutt har vært krevende. En utfordrende markedssituasjon i kombinasjon med et lederskifte har satt avdelingen på prøve. Vi håper og tror at ny lagoppstilling og et marked forbi bunnen vil gjøre oss i stand til å løfte blikket fremover og til å fortsette å skape både gode medarbeider- og kundeopplevelser i nord. Tusen takk for innsatsen din hos oss - kanskje krysses våre veier igjen en dag.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlige forhold og smisking preger arbeidsplassen.
E.a. Smith avd. Byggern Heimdal • 24. juni 2025
Arbeidsplass basert på trynefaktor.
Stor gjennomtrekk på ansatte.
Dårlige betingelser på helgejobb.
Du blir godt ivaretatt om du smisker.
Svar fra E.a. Smith avd. Byggern Heimdal
22. aug. 2025
Takk for meldingen din. Du skriver ikke om du jobber hos oss i dag, eller om du er en av våre tidligere kolleger, men i første tilfelle vil vi oppfordre til at opplevelser som dette meldes til HR-avdelingen vår - de er å finne i nabobygget, har taushetsplikt, og har også god dialog med Handel og Kontor i saker som angår arbeidsmiljø og overholdelse av tariffavtalen som gjelder ved avdelingen. Apropos tariffavtalen, så praktiserer Bygger'n betydelig bedre betingelser for lørdagsarbeid enn det som følger av Butikkoverenskomsten. Vi understreker at disse gjelder for alle, og hører gjerne fra deg i hvilke tilfeller du opplever at vi har gjort trynefaktor gjeldende.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Ustabil ledelse og negativt arbeidsmiljø.
E.a. Smith avd. Bygg Steinkjer • 14. juni 2025
Ledelsen over butikksjef skapte store utfordringer og det har vært mer enn 15 ledere de siste 15 årene. Vær klar over at du vil kunne bli utsatt for baksnakking, hersketeknikker og bli sabotert for om du prøver å forlate bedriften.
Svar fra E.a. Smith avd. Bygg Steinkjer
22. aug. 2025
Takk for at du deler opplevelsen din med oss. Om du fremdeles jobber hos oss, håper vi du vil benytte enten organisasjonsundersøkelsen eller avvikssystemet til å konkretisere litt mer - adferd som du nevner i teksten din har vi nulltoleranse for hos oss. Vi minner også om at HR-avdelingen i Trondheim har taushetsplikt, og setter stor pris på innspill til hvordan vi sammen kan utvikle arbeidsmiljøet ved avdelingen - som er og vil være i kontinuerlig utvikling. Dersom du er en av våre tidligere kolleger, håper jeg du vil svinge innom Bygger'n Steinkjer og hilse på - vi er blitt en ordentlig god gjeng som spiller hverandre gode og gjør det godt, tross tøffe tider i markedet vårt. (P.S. Vi får ikke regnestykket ditt som summerer til 15 til å gå opp, men bekrefter at vi selvsagt gjerne ønsker- og gjør det vi kan for at våre ansatte skal være hos oss lenge. Samtidig anerkjenner vi at flinke folk er attraktive, og at vi rett og slett ikke er riktig arbeidsplass for alle.)
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig arbeidsmiljø, styr unna!
E.a. Smith avd. Smith Stål Vest Bergen • 13. mai 2025
Ikke en plass å søke jobb.
Topp-ledere som tar alle avgjørelser selv uten å ta hensyn til innspill fra mellomledere og øvrige medarbeidere. Ledere evner ikke å planlegge drift eller stå i "ilden" sammen med medarbeidere når det stormer som verst. Mye skyldfordeling fra ledersiden. Bedriften klarer ikke å benytte seg av eller utnytte kompetansene de ansetter på en effektiv måte.
Mye frustrasjon både internt og eksternt, daglig drift basert på "brannslukking". Elendige lønnsforhold. Dårlig arbeidsmiljø.
Styr unna!
Svar fra E.a. Smith avd. Smith Stål Vest Bergen
14. mai 2025
Takk for at du har tatt deg tid til å dele erfaringene dine, selv om de dessverre er av typen med negativt fortegn. Det er fryktelig leit å lese at du har hatt en slik opplevelse hos oss. Vi er- og vil være i kontinuerlig utvikling, og ferskeste organisasjonsundersøkelse og kundetilfredshetsundersøkelse ved avdelingen forteller oss at vi utvikler oss i riktig retning. For øvrig følger avdelingen tariffavtalen som gjelder, og opplever konstruktiv og god dialog med forbund og tillitsvalgt. Uavhengig av om du er en av våre tidligere kolleger, eller om du jobber hos oss i dag, setter vi stor pris på om du vil ta kontakt med HR-avdelingen vår for å utdype, og gjerne dele konkrete forslag til hva vi kan gjøre for å bli enda bedre.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Bra arbeidsmiljø, men dårlig lønn og utvikling.
E.a. Smith avd. Kjedekontor Byggern Norge • 1. mai 2025
Godt arbeidsmiljø på grunn av bra folk, men lite sosiale arrangementer om man er ute etter det.
Lønn er generelt lav, uten bonus- eller overtidsordninger. Man må krangle seg til lønnsøkninger. Det er også lite andre fordeler, og det som er blir ikke kommunisert godt nok. Begrensede muligheter for karriereutvikling.
Ledelsen er bra, men kunne med fordel satt seg mer inn i utfordringene til sine ansatte.
Svar fra E.a. Smith avd. Kjedekontor Byggern Norge
8. mai 2025
Takk for at du deler dine ærlige refleksjoner. Vi er glade for å høre at du opplever et godt arbeidsmiljø og setter pris på kollegafellesskapet vårt. Samtidig tar vi til oss de punktene du løfter knyttet til lønn, fordeler, sosiale tiltak og utviklingsmuligheter. Vi er klar over at ansatte har ulike ønsker og behov, og det kan være en utfordring å finne løsninger som oppleves attraktive for alle i en bredt sammensatt virksomhet som vår. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle oss som arbeidsgiver, og innspill som dette er viktige for oss i det arbeidet. Vi tar også med oss at vi kan bli flinkere til å kommunisere det vi faktisk tilbyr, og på å være tettere på de utfordringene medarbeidere står i. Vi hører gjerne flere innspill fra deg, og håper du vil vurdere å ta en prat med lederen din eller HR om temaene du tar opp.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Høy turnover og urettferdig anerkjennelse.
E.a. Smith Hovedkontor Og Externt Engrosalg • 1. mai 2025
Ved HK preges miljøet av noe høy turnover, og det kan oppleves at "trynefaktor" spiller en betydelig rolle i både anerkjennelse og muligheter. Det er tydelig at status og høy utdannelse verdsettes mest. ofte på en måte som overskygger praktisk erfaring og faglig dyktighet. Dette fører til at ansatte uten topputdanning, men med sterk kompetanse og gode resultater, ikke alltid får den anerkjennelsen de fortjener.
E.A Smith er ikke konkurransedyktig verken på lønn eller pensjon/forsikringer, med mindre du har en høy stilling eller får andre jobbtilbud/ kommer tilbake, da er de villige til å justere lønna di.
Svar fra E.a. Smith Hovedkontor Og Externt Engrosalg
8. mai 2025
Takk for at du tar deg tid til å dele opplevelsen din. Vi synes det er leit å lese at du har fått et slikt inntrykk – det er viktig for oss å være en arbeidsplass der alle opplever likeverd, rettferdighet og muligheter, uavhengig av kilde til kompetanse. Vi vil gjerne lytte, lære og eventuelt oppklare, og håper du vil vurdere å ta en samtale med lederen din eller HR om dette.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig lønn og ledelse, høy turnover.
E.a. Smith avd. Byggern Heimdal • 17. apr. 2025
Lav lønn og svak ledelse. Høyt gjennomtrekk av ansatte. Kun karrieremuligheter for de som er villig til å smiske.
Svar fra E.a. Smith avd. Byggern Heimdal
8. mai 2025
Takk for at du deler. Vi synes det er leit å lese at du har hatt en slik opplevelse hos oss. Om vi på noe tidspunkt ikke skal ha fulgt gjeldende tariffavtale eller retningslinje for intern mobilitet, setter vi stor pris på om du vil kontakte HR-avdelingen.

