Høgskolen I Østfold Fredrikstad
Org: 973 967 517
Utdanning og opplæring
Logo mangler
Totalvurdering 2,9
3,0
Arbeidsmiljø
3,0
Lønn og betingelser
3,0
Lederskap
2,7
Karrieremuligheter
3,0
Work-life balance
Jobbsøkere erfarer:
1.
2.
3.
0 %
av vurderingene er besvart
3 vurderinger
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Min anbefaling: Ville gått for et annet sted. Vanskelig arbeidsmiljø. Uprofesjonell ledelse.
28. apr. 2026 (redigert 2. juni 2026)
Arbeidsmiljø: Jeg opplevde arbeidsmiljøet som utfordrende med flere alvorlige mangler. Preget av utfrysning, fryktkultur, selvhevdelse på kollegers bekostning, ryktespredning og back-stabbing. Svake fagmiljø. Få kjennetegn ved et fungerende akademisk arbeidsmiljø.
Lønn og betingelser: Dokumentert lavere enn sektoren ellers. Flere kolleger hadde ingen eller lite lønnsutvikling over flere år tross gode resultater. Vanskelig å komme i dialog om lønnsutvikling. Lønnsbetingelser for ledere er nok ganske gode.
Lederskap: Virker lite opptatt av Høgskolens kjernevirksomhet: lite opptatt av å legge tilrette for god forskning og undervisning. Lytter sjeldent til ideer og innspill fra de ansatte. Dette er en ukultur som har befestet seg over tid. Lang avstand mellom ledelse og ansatte. Generelt lite profesjonell ledelseskultur med betydelige kommunikasjonsutfordringer. Ufin omgangstone (kjefting, karakteristikker, latterliggjøring og drittpakker mot enkeltansatte i fellesmøter).
Karrieremuligheter: begrenset, vanskelig å ha dialog eller legge en slags plan for dette. Lite kultur for utvikling som ellers er vanlig ved akademiske institusjoner. Jeg opplever nok at slike muligheter nok ikke følger objektive og tydelige kriterier, men er heller avhengig av leders personlige oppfatning og preferanse. Tildeling av forskningstid er et godt eksempel på dette.
Work-life balance: Det er godt kjent at mange akademikere jobber mye, men belastning av pålagte oppgaver oppleves som eksepsjonell i perioder. Møter utenfor arbeidstid. Hadde flere år uten ferie på grunn av pålagte oppgaver. Planlegger med for mye undervisning i forhold til Høgskolens eget timesystem.
Synd å si det, for det å bidra til utviklingen til mange flinke og hyggelige studenter var positivt. Likevel, en lettelse å slutte ved Høgskolen i Østfold. Andre kan selvfølgelig ha andre erfaringer, men min anbefaling: Styr unna, gå for et annet sted. Fag, arbeidsmiljø og ledelse holder rett og slett et veldig lavt nivå.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Lovlydig ledelse med åpne prosesser og rom for uenighet
26. apr. 2026
Profesjonell ledelse. De forholder seg til lovverk og regler slik det forventes av ledere.
Det er stor toleranse for uenighet. Prosesser er åpne. Vi får vite hva som skjer.
Kontinuerlig forbedringsarbeid ved at det gjennomføres evalueringer rutinemessig.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Bra arbeidsmiljø, men samarbeid kan forbedres.
19. mars 2025
Svært godt arbeidsmiljø internt i avdeling, men noe samarbeidsproblemer mellom fagavdelinger og administrasjon.
Matriseorganisasjon med to lokasjoner som fungerer helt ok.
Middels lønn, og få ansattfordeler utover dette.
Gode muligheter for faglig utvikling, middels for personlig utvikling og karriere.

