Kongsberg Automotive

Org: 979 473 672

Bil og kjøretøy

Maskiner og utstyr

Logo mangler

Totalvurdering 1,4

2,0

Arbeidsmiljø

2,0

Lønn og betingelser

1,0

Lederskap

1,0

Karrieremuligheter

1,0

Work-life balance

Jobbsøkere erfarer:

1.

2.

3.

25 %

av vurderingene er besvart

Topp fordeler

Gi dine stemmer

4 vurderinger

Hyggelige kollegaer, men der stopper det også.

Kongsberg Automotive avd. Hvittingfoss8. juli 2025

Jeg har hatt flere år i Kongsberg Automotive, og selv om det finnes dyktige fagfolk og enkelte gode kollegaer, har jeg dessverre opplevd store utfordringer knyttet til ledelse, intern kommunikasjon og likebehandling.

Internutlysninger er lite transparente og gir ofte inntrykk av å være forbeholdt enkelte personer, noe som gjør det vanskelig å vite hvilke muligheter som faktisk finnes. Det oppleves som lite forutsigbart og urettferdig for de ansatte som ønsker å utvikle seg internt.

Kritiske tilbakemeldinger og innspill til forbedring blir ikke alltid møtt med konstruktiv dialog. Dette kan skape et arbeidsmiljø der det er lettere å tie stille enn å si ifra, noe som til syvende og sist går utover trivsel og utvikling.

Det er også stor variasjon i hvordan regler og pauser håndheves, og opplevelsen av forskjellsbehandling er utbredt blant flere ansatte.

Alt i alt er det et sted med potensial, men hvor forbedringer i arbeidskultur, lederskap og åpenhet er helt nødvendige for at ansatte skal trives og ønske å bli værende.

Dårlig ledelse og usunt arbeidsmiljø. Unngå!

Kongsberg Automotive avd. Raufoss12. mai 2025

Dette er dessverre en av de dårligste arbeidsplassene jeg har vært borti. Ledelsen preges av ekstremt dårlig styring og lite respekt for ansatte. Det forekommer mange kritikkverdige forhold, og det virker som om det viktigste for ledelsen er å spare penger og sikre egne bonuser – på bekostning av de ansatte. Arbeidsmiljøet er svært dårlig. Det utøves både direkte og indirekte press mot ansatte for å få dem til å slutte, og flere blir frosset ut systematisk. HR fremstår som alt annet enn objektive, og støtter ukritisk ledelsen i stedet for å ivareta ansattes behov og bekymringer. Det er en enorm overbelastning i arbeidsoppgaver, og nesten kontinuerlig utskifting av ansatte. Når noen slutter, velger ledelsen ofte å ikke erstatte dem – i stedet fordeles merarbeidet på de som blir igjen. Miljøet er preget av ubehagelig og ekskluderende atferd. Det skapes en kultur som gjør det vanskelig å si ifra eller føle seg trygg. Dette er ikke en sunn eller bærekraftig arbeidsplass, og jeg kan på det sterkeste fraråde andre å søke seg hit. Arbeidsplassen gjennomførte en kampanje kalt kulturell restart, hvor det ble laget brosjyrer og involvert ansatte i utformingen av et sett med «gylne regler». I utgangspunktet et positivt tiltak. Problemet er bare at disse prinsippene i praksis ikke blir fulgt opp – særlig ikke av ledelsen selv. Dette skaper et stort gap mellom det som kommuniseres utad og det som faktisk skjer i det daglige arbeidet, noe som svekker tilliten blant de ansatte

Svar fra Kongsberg Automotive avd. Raufoss

16. juli 2025

Hei. HR her. Dette var trist å lese, og det er naturligvis ikke en slik opplevelse vi ønsker at ansatte skal ha av arbeidsplassen sin. Ta gjerne kontakt direkte, så kan vi prate nærmere om det du skriver.

Dårlig ledelse og manglende kompetanse preger Kongsberg.

20. apr. 2025

I perioden jeg jobbet for Kongsberg Automotive var det dårlig ledelse, detaljstyring og forskjellsbehandling. Man må ofte gjøre arbeidsoppgaver til de som ikke gjør noe, det er heller ikke konsekvenser for ansatte som ikke bidrar. Det er mange som har jobbet der i en mannsalder, de får gjøre som de vil - det er ikke vits å si ifra. Utfordringen med ansatte som har jobbet i mange år er at de mangler relevant oppdatert kompetanse som kreves for stillingene sine. Så forventes det at nyansatte skal inneha meget godt utdannelsesløp og erfaring for å få jobb - det er ikke bare engang at det er blitt ansatt noen med bred kompetanse fordi da kan den nyansatte lære opp de som har mange års ansiennitet i bedriften, men som mangler fagkompetansen en burde ha i rollen. Det resulterer i at nyansatte slutter både før og etterprøvetid.

Det er veldig høy gjennomsnitts alder og nesten bare menn som jobber der, det er vanskelig å balansere jobb/fritid og ha tid til det viktigste i livet; familieliv - det er forventet at man jobber og svarer hele tiden, ledere sittende i utlandet har skyhøye forventninger og mener man skal være tilgjengelig uansett tid på døgnet/kultur forskjeller. Man får sjeldent og aldri tilbakemeldinger på utført arbeid.

Det er lite og ingen samarbeid eller møter som gjør at man kan samarbeide bedre eller bedre kommunikasjon.

Jeg sitter igjen med en dårlig opplevelse.

Dårlig ledelse og lite hensyn til ansatte.

Kongsberg Automotive avd. Raufoss3. apr. 2025

Jeg har tidligere jobbet i denne bedriften og kan ikke anbefale dette stedet som arbeidsplass.

Her er det dessverre vært mye dårlig ledelse, f.eks at min nærmeste leder ikke ville innvilge meg sommerferie i juli som jeg hadde søkt om, fikk bekreftelse uka før jeg skulle ha ferie. "Vi måtte se ann behov" så fikk ikke bestilt reisen med familien som vi hadde planlagt. Fikk også bare to uker innvilget.

Useriøs ledelse ved sykmelding av ansatte, de forlenget ikke kontrakter til vikarer som hadde vært syke i covid perioden og brydde seg ikke om ansiennitet ved at de forlenget andre vikar på kontrakt med mindre ansiennitet enn de som var sykmeldt.

Halloooooo?

Jobber det noen her, eller? Ingen har gjort krav på denne siden. Det tar bare noen få tastetrykk.