Lidar Skule

Org: 996 388 158

Utdanning og opplæring

Logo

Totalvurdering 3,0

3,0

Arbeidsmiljø

3,0

Lønn og betingelser

2,0

Lederskap

3,0

Karrieremuligheter

4,0

Work-life balance

Har du søkt jobb her?

0 %

av vurderingene er besvart

1 vurdering

- Ok elevmiljø - Baksnakking av kolleger - Svak kommunikasjon og lite inkluderende ledelse

21. juni 2025

Skolen har mange positive sider – blant annet et trygt og hyggelig læringsmiljø for elevene og et godt kollegialt samarbeid i det daglige. Det er en liten skole, noe som gir nærhet i elevrelasjonene og oversiktlighet i hverdagen. Jeg trives veldig godt i klasserommet med elevene. Dessverre opplever jeg det ikke som nulltoleranse for mobbing her.

Når det gjelder organisering og ledelse, oppleves det imidlertid som at beslutningsprosessene er lite transparente. Noen ansatte ser ut til å ha uforholdsmessig stor påvirkning, og innspill fra resten av personalet blir i varierende grad tatt med i vurderingen. Dette kan svekke fellesskapsfølelsen og bidra til at beslutninger som kun et mindretall er enig i tas.

Forslag som har fungert godt på andre skoler i landet – som å invitere besteforeldre til å delta i friminuttene, å ha prideflagg i skolegården – har blitt avslått her. Dette sier noe om holdningene til inkludering og nytenkning, og kan oppleves som lite fremtidsrettet på en skole hvor er utfordrende å få nok ansatte og hvor fravær merkes godt. Opplever at holdninger på bygda vår har mye makt.

I tillegg er det et visst omfang av baksnakking blant ansatte, noe som skaper usikkerhet, utrygghet, svekker tilliten i arbeidsmiljøet. Det merkes særlig når man hører kolleger snakke negativt om andre – da er det naturlig å lure på hva som blir sagt om en selv når man ikke er til stede.

Alt i alt er dette en arbeidsplass med et stort potensial. Med en mer profesjonell og inkluderende lederstil, og et tydeligere arbeid med å bygge tillit, kunne man trolig redusert sykefravær og styrket det psykososiale arbeidsmiljøet ytterligere.

Det skal trolig ikke så mye til for å få til en positiv endring, men det er usikkert hvor stor vilje det er blant nøkkelpersoner til å se egne roller og justere praksis og stoppe med baksnakking. Jeg håper imidlertid at jeg blir motbevist over tid for jeg har veldig lyst til å bli her, men med litt større grad av trivsel.

Halloooooo?

Jobber det noen her, eller? Ingen har gjort krav på denne siden. Det tar bare noen få tastetrykk.