Norges Røde Kors

Org: 864 139 442

Sosial og barnevern

Logo

Totalvurdering 2,3

2,9

Arbeidsmiljø

2,3

Lønn og betingelser

1,3

Lederskap

2,0

Karrieremuligheter

3,1

Work-life balance

Jobbsøkere erfarer:

1.

2.

3.

0 %

av vurderingene er besvart

Topp fordeler

Gi dine stemmer

9 vurderinger

Meningsfullt arbeid, men høy turnover og svak ledelse

24. apr. 2026

Røde Kors er en stor organisasjon med lommer av godt arbeidsmiljø og med enkelte gode ledere, men på overordnet nivå preges organisasjonen av svak ledelse, uklare prosesser og dårlig evne til håndtere læringspunkter. Det er høy turn-over i store deler av organisasjonen.

Å jobbe med et så viktig mandat er veldig meningsfullt, man møter mange fine mennesker og man har ofte varierte arbeidsdager. Det er likevel en intern saying at organisasjonen er en humanitær aktør, men ikke en humanitær arbeidsgiver.

Dersom du skal søke jobb i Røde Kors anbefales en omvendt referansesjekk med 2-3 personer for å få et inntrykk av forholdene.

Motiverende, men dårlig mellomledelse med detaljstyring.

7. des. 2025

Veldig motiverende hovedoppdrag og godt arbeidsmiljø, men dessverre dårlig mellomledelse på flere nivåer og svært mye detaljstyring som gjør at mye stopper opp eller tar mye lenger tid enn nødvendig.

Godt formål, men dårlig arbeidsmiljø.

11. nov. 2025

Norges Røde Kors er et sted hvor formålet er superbra, men hvor det er svært vanskelig å jobbe over tid. Ledelsen er hierarkisk oppbygget og flere mellomledere fremstår som mikrostyrende, usikre noviser. Favorisering av ansatte gjenspeiler seg i tildeling og innskrenkning av goder. Jeg vil si det er en inngrodd, gammeldags fryktkultur i store deler av bedriften.

Begrensede karrieremuligheter pga. kompetanseutnyttelse.

Røde Kors Telemark4. juli 2025

De er ikke veldig gode på å utnytte kompetanse de har, derfor vil det være vanskelig å bygge karriere her.

Fornøyd i min stilling på nasjonalkontoret, men litt stor og byråkratisk org.

12. apr. 2025 (redigert 4. juli 2025)

Jeg er veldig fornøyd med mitt nærmeste team, enhet og avdeling på Nasjonalkontoret/i Norges Røde Kors. Har bare hatt god erfaring med mine nærmeste ledere, men har forstått at ledelse kan variere i organisasjonen og på høyere nivå. Deler tankene om at det er mye som virker litt tunggrudd, byråkratisk og blir kanskje "for stort". Mye er uklart i stillingen når man starter og man forventer at folk bare kjenner til prosesser ut fra erfaring. Ting tar tid i en stor organisasjon, men man kunne samtidig vært enda mer åpen og på vakt for å henge med i samfunnsutvikling på noen områder.

Lønnsnivået på nasjonalkontoret er ganske greit, mens det kan variere veldig for ansatte på distrikts- eller lokalforeningsnivå. De får ikke den lønnen de fortjener opp mot all innsatsen som legges ned. Noen må i praksis i perioder enormt mye for å få jobben gjort.

Man blir stolt over alt Røde Kors får til, men organisasjonen burde kanskje ta ned noen forventninger og ambisjoner. Det handler nok om engasjement og ønske om å gjøre en forskjell, men det burde tas tak i og tilrettelegges for bedre arbeidsforhold lokalt.

Meningsfull jobb, men dårlig ledelse og mye byråkrati.

11. apr. 2025

Veldig meningsfull jobb, men dessverre preget av dårlig ledelse de siste årene. Veldig byråkratisk og tunge prosesser gjør det vanskelig å komme med nye ideer. Flere ledere mangler kompetansen og egenskapene en god leder bør ha, mens enkelte ledere er gode. Det er synd at ledelsen ikke tar tak i problemene når formålet ellers er så viktig og bra.

Dårlig ledelse og arbeidsmiljø preger Røde Kors.

11. apr. 2025

Dårlig ledelse og til dels arbeidsmiljø dessverre. Min opplevelse er at det ikke legges til rette for samspill og noen god dynamikk mellom ansatte eller avdelinger. Ledere snakker ofte negativt om hverandre og ansatte, miljøet er preget av interne kamper innad og utad mot distriktene - noe som som sliter på tillit og trygghet.

Røde Kors gjør et enormt bra arbeid både nasjonalt og internasjonalt, det er fantastisk å få jobbe med et så bra utgangspunkt.

Høyt arbeidspress og dårlig ledelse skaper utbrenthet.

9. apr. 2025

Min opplevelse av arbeidsplassen har dessverre vært preget av et altfor høyt arbeidspress, i en organisasjon som i tillegg henger flere år bak i utvikling – særlig innen digitalisering og moderne måter å arbeide på. Man blir ofte sittende fast i tunge, byråkratiske strukturer og et hierarki med mange ledere, hvor flere mangler de egenskapene som kreves av en leder. Dette gjør det vanskelig å få til effektiv fremdrift og tærer på motivasjonen.

Kombinasjonen av et konstant høyt tempo, uklare prioriteringer og liten reell støtte fra ledelsen fører til at mange ansatte blir utbrente eller mister gnisten. I stedet for å møte dette med bedre arbeidsvilkår eller ressurser, virker det som ledelsen i stor grad forventer at ansatte skal kompensere med mening og idealisme – som om det alene skal holde folk gående. Dette er en krevende balanse, og den lykkes de ikke med.

Konsekvensen er at mange dyktige medarbeidere etter hvert gir opp, enten mentalt eller ved å forlate organisasjonen.

Stagnasjon og dårlig ledelse hemmer potensialet.

8. apr. 2025

Min opplevelse av arbeidsplassen har dessverre vært preget av en organisasjon som henger flere år bak i utvikling, særlig innen digitalisering og moderne arbeidsformer. Det er tunge strukturer som hemmer fremdrift, og et hierarki med altfor mange ledere – mange av dem uten de nødvendige menneskelige eller faglige lederegenskapene.

Dette skaper et miljø der det er vanskelig å få ut det fulle potensialet i medarbeiderne. Man opplever at engasjement og motivasjon gradvis forsvinner – det er som om lyset sakte slukkes i folk. Samtidig virker det som ledelsen legger for stor vekt på at man skal være drevet av «mening» og «det gode formål», fremfor å anerkjenne at folk også jobber for lønn og utviklingsmuligheter. Det er en krevende balanse de ikke får til.

Dette gjør at mange dyktige ansatte enten gir opp, eller forlater organisasjonen. Min anbefaling til andre er å være forsiktig med å bli for lenge. Det er lett å stagnere her.

Halloooooo?

Jobber det noen her, eller? Ingen har gjort krav på denne siden. Det tar bare noen få tastetrykk.