Santander Consumer Bank
Org: 983 521 592
Bank og finans

Totalvurdering 2,9
3,3
Arbeidsmiljø
2,9
Lønn og betingelser
2,8
Lederskap
2,4
Karrieremuligheter
3,3
Work-life balance
Jobbsøkere erfarer:
1.
2.
3.
0 %
av vurderingene er besvart
16 vurderinger
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Santander er en arbeidsplass som virkelig former deg som person. Spørsmålet er bare til hva...
Santander Consumer Bank avd. Bærum • 20. mai 2026
Drømmer du om en arbeidsplass der ingen dag er lik, og der du virkelig blir testet som menneske? Da kan Santander være noe for deg.
Arbeidsmiljø:
Noen team har et fantastisk samhold – og det trenger de, for de må holde hverandre oppe. Utenfor ditt eget lille trygge hjørne møter du en kultur preget av mistillit, der voksenkjeft er en etablert kommunikasjonsform. Tenk på det som teambuilding, bare uten «team»-delen.
Lønn og betingelser:
Lønnen ligger sånn passe under markedet, men hei – du får jo bonusen din. Den er bare ikke veldig stor. Hjemmekontor har du i teorien lov til å bruke, men vær forberedt på noen godt plasserte kommentarer som sørger for at du føler deg skyldig hver gang du logger på hjemmefra.
Lederskap:
Elsker du uklare forventninger kombinert med krystallklar kritikk når du ikke innfrir dem? Da vil du elske lederkulturen her. Blame culture er ikke bare et buzzword, det er en livsstil. Mikromanagement praktiseres som en kunstform, og kommunikasjon fra toppen har en sjarmerende "need to know"-tilnærming der ingen tilsynelatende er "need to know". Det finnes noen få gode ledere, men de er dessverre for opptatt med å overleve selv til å redde deg.
Karrieremuligheter
Det finnes kurs! Mange av dem er på spansk, men det er vel bare en bonus, gratis språkopplæring. Sertifiseringer deles ut etter trynefaktor, og interne stillinger lyses helst ut internt, ikke for å utvikle folk, men for å spare penger. At stillingen kanskje hadde trengt noen med faktisk riktig kompetanse utenfra er en detalj man ikke dveler ved og hvem trenger vel internkompetanse når man bare kan supplere med konsulenter.
Work-life balance
"Work hard, play hard" bare uten "play hard"-delen. I prosjektperioder jobber folk til de blir sykemeldt, og det er ikke en overdrivelse. Noen ledere ringer deg uansett tid på døgnet, for problemer har jo ikke kontortid. Dokumentasjon er et fremmedord, så hvis du er den eneste som kan noe, kan du glemme ferien din.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Et kontrollerende og lite tillitsbasert arbeidsmiljø
4. nov. 2025
Arbeidsmiljøet opplevdes som preget av sterkt press og lite tillit. Selv små ting, som å ta en kaffepause noen minutter for lenge, ble nøye fulgt opp, noe som skapte en følelse av konstant overvåking. Det var vanskelig å føle seg behandlet som en voksen og selvstendig medarbeider, og hjemmekontor ble ofte møtt med mistillit.
Strukturen virket svært hierarkisk, med lite åpen kommunikasjon og mange misforståelser. På møter kunne stemningen oppleves som dominerende og lite inkluderende. I enkelte avdelinger kunne forskjeller i kultur og språk føre til at noen medarbeidere følte seg satt til side.
Det var et arbeidsmiljø med høy grad av kontroll og lav grad av trygghet. For meg var det ikke et sted som fremmet psykisk balanse eller trivsel, men jeg håper selskapet i fremtiden vil legge større vekt på tillit, respekt og et mer inkluderende arbeidsmiljø.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fleksibel arbeidsplass med godt miljø og høyt tempo.
Santander Consumer Bank avd. Bærum • 24. aug. 2025
Fleksibel arbeidsplass med godt arbeidsmiljø hvor det er rom for å være seg selv. Det er høyt tempo og internasjonal matrise så man må like endringer og samarbeid på tvers- og også takle at noen beslutninger skjer langt unna.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Utfordrende arbeidsmiljø preget av lav tillit og lite utviklingsmuligheter
25. juni 2025 (redigert 2. juli 2025)
Å jobbe i Santander har dessverre vært preget av flere utfordringer som går ut over både trivsel og arbeidsglede. Det er en gjennomgående følelse av at man ikke blir vist tillit i arbeidshverdagen. Ledere griper ofte inn i detaljer som burde vært overlatt til de ansatte, noe som gjør det vanskelig å ta egne initiativ eller være nytenkende.
I tillegg oppleves det som at man hele tiden blir overvåket, noe som bidrar til unødvendig stress og skaper en stemning der det er vanskelig å føle seg verdsatt. Denne følelsen forsterkes av det som oppleves som svak ledelse og manglende kommunikasjon. Beslutninger tas uten forklaring, og endringer gjennomføres uten at man får vite bakgrunnen for dem. Det er sjelden man føler at egne innspill har noen reell betydning.
Mulighetene for faglig og personlig utvikling er også begrensede. Det er lite fokus på kompetanseheving eller karriereutvikling, og mange sitter med følelsen av å stå på stedet hvil. Over tid går dette utover motivasjonen. Det er høy turnover, og mange dyktige kolleger forsvinner. Når miljøet preges av kontroll, lite anerkjennelse og fravær av utvikling, blir det vanskelig å kjenne på stolthet over jobben man gjør.
Selv om man forsøker å gi tilbakemeldinger, oppleves det sjelden som om de blir tatt på alvor eller fulgt opp, noe som gjør det krevende å se positivt på fremtiden i selskapet.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Styr unna.
17. juni 2025
Santander Consumer Bank preges av streng kontroll og mikrostyring, med svært lite frihet til å utføre jobben selvstendig. Arbeidsmiljøet har høyt press, og det er liten forståelse eller rom for individuell tilpasning.
Det er heller ikke aksept for sosiale pauser eller å snakke med kolleger i arbeidstiden, noe som bidrar til et rigid og ufleksibelt miljø. Lønns- og utviklingsmuligheter er minimale, mens kostnadsbesparelser prioriteres over medarbeidernes trivsel.
Ledelsen viser liten interesse for de ansattes behov, og arbeidsplassen har et ensidig fokus på tall og resultater. Dette er ikke en arbeidsplass jeg vil anbefale.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Verste arbeidsplass med en marerittleder.
11. mai 2025
Jobbet der for en del år siden, og det er uten tvil det verste stedet jeg har jobbet gjennom mange år i arbeidslivet.
Selve teamet var hyggelig, ungt og dynamisk, men ledelsen var et mareritt. Overvåking, kjefting, favorisering, baksnakking og veldig ustabilt humør. Man visste aldri hva man møtte. Fikk også på et tidspunkt beskjed om å endre personlighet.
Nesten alle var vikarer på det tidspunktet og fikk kun forlenget vikariatet 1-3 mnd av gangen. Dette foregikk i 1,5 år for min del før jeg ikke fikk forlenget lengre. Grunnen var nokså sikkert at jeg hadde gått til HR på vegene av hele teamet for å klage på ledelsen. Da de fant det ut var det sayonara med en gang (blessing in disguise!)
Interessant å lese andre kommenterer her som tilsier at ikke mye har endret seg de siste 8 årene…
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fra drømmejobb til nedverdigende overvåking.
Santander Consumer Bank avd. Stavanger • 8. mai 2025
Dette var verdens beste arbeidsplass. Jeg ble godt tatt i mot og fikk fantastisk opplæring. Ting har dessverre endret seg de siste to årene. De gode lederene forsvant til andre jobber og det er nå ikke like bra arbeidsmiljø. Det er mye overvåking og kontrollering , man blir behandlet som man går i barnehage. Det kan oppleves svært nedverdigende. Det blir nok aldri den arbeidsplassen det pleide å være i mange år
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
God balanse mellom jobb og fritid, men utfordrende arbeidsmiljø og lederstil
Santander Consumer Bank avd. Stavanger • 15. apr. 2025
Det finnes gode elementer i arbeidshverdagen, som forutsigbar arbeidstid og mulighet for å balansere jobb og privatliv. Men dette veies opp mot et arbeidsmiljø som oppleves som belastende over tid.
Ledelsen i det daglige arbeidet er preget av lite tillit og mye detaljstyring. Det er en gjennomgående følelse av å bli overvåket, og det forventes å være konstant tilgjengelig. Små fravær, som pauser eller toalettbesøk, blir ofte fulgt opp, og det er lite rom for selvstendig vurdering eller fleksibilitet.
Kommunikasjonen oppleves lite støttende, og det gis sjelden anerkjennelse for innsats. I stedet legges det stort fokus på feil og avvik. Når ansatte forsøker å komme med innspill eller si ifra om arbeidsforholdene, blir det ofte møtt med en autoritær holdning. Noen har erfart at det å si fra kan få uheldige konsekvenser.
I tillegg er det utfordringer med organisering og ressursbruk, noe som påvirker arbeidsmengden og kvaliteten på leveransene. Når dette tas opp, blir årsakene sjelden lyttet til.
Dette er en arbeidsplass som kan passe for deg som ønsker rutine og trygghet. Men for deg som ønsker utvikling, tillit og et sunt og motiverende arbeidsmiljø, kan dette bli krevende over tid.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Lave lønninger, men grei arbeidsplass.
Santander Consumer Bank avd. Stavanger • 12. apr. 2025
En grei arbeidsplass. Lønnen er kronisk lavere enn tilsvarende jobber i andre banker. Lønn gjenspeiles ei av utdanning, erfaring eller innsats, du må ha flaks med lønnen som blir gitt når du blir ansatt. Dette gjør at folk med høy utdanning som har gjort en god jobb noen år kan få mye lavere lønn enn nyansatte som kan være uten erfaring og utdanning.
Nærmeste ledelse og toppledelsen er/oppfattes som god, men mellomledelsen er dårlig og presser gjennom dårlige ideer. Ting som virker blir ofte erstattet med ting som ikke virker. Ting som enkelt kan forbredes kan ikke bli bedre pga det skal være likt på nordisk nivå og Madrid/HQ sier så.
De som jobbet for 3+ år siden vil ikke gjenkjenne jobben. Mye har endret seg til det verre, men det er fortsatt en helt ok arbeidsplass, med alt i alt gode vilkår.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Ungt miljø med ansvar, støtte og sosiale aktiviteter.
Santander Consumer Bank avd. Stavanger • 8. apr. 2025
Som kundeserviceansatt er man i et ungt og fint arbeidsmiljø. Man er sammen om utfordringene, gledene, nedturene og opplevelsene. Noe som gjør det trygt å være en del av gjengen.
Fikk tidlig ansvar og mulighet til opplæring av nyansatte, noe jeg satt veldig pris på!
Ledelsen (den gang) var veldig tilstede og som regel hjelpsomme og støttende.
Fine sosiale eventer som ga god motivasjon og skapte enda flere relasjoner/bekjentskaper på tvers av avdelingene

