Statens Kartverk
Org: 971 040 238
Konsulenttjenester og rådgivning
Logo mangler
Totalvurdering 3,2
3,3
Arbeidsmiljø
2,6
Lønn og betingelser
2,6
Lederskap
3,4
Karrieremuligheter
4,0
Work-life balance
Jobbsøkere erfarer:
1.
2.
3.
0 %
av vurderingene er besvart
8 vurderinger
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fra gammelt til nytt – innovasjon og tillit i front
2. apr. 2026
Kartverket står i et spennende moderniseringsløp og vi går fra å være et tradisjonelt forvaltningsorgan, til å bli en produktorientert teknologibedrift. Et veldig spennende sted å være for folk som liker innovasjon og utvikling, og synes spenningen mellom gammelt og nytt er spennende!
Genrelt gode ledere som har fokus på tillitsbasert ledelse, psykologisk trygghet og oppfordrer til fart og tørre å bruke handlingsrommet.
Du har stor påvirkning på egen utvikling, og det er mange muligheter om du velger å ta dem.
Mange sosiale møtepunkter og trivelige kollegaer!
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Statens Kartverk
22. nov. 2025
Alle sier at betingelset er dårligere i staten - min erfaring stemmer ikke overens med det. Videre er raus kultur og (stort sett) veldig bra lederskap i kartverket.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Kartverket: God utvikling og moderne arbeidsmiljø.
24. apr. 2025
Kartverket har vært oppi en gigantisk omstillingsprosess de siste årene der man har gått til å bli en moderne produktorganisasjon. Takket være god hjelp fra Bekk sitt konsulentselskap så har det vært en suksess.
På enkelte områder merker man fortsatt at man jobber i Staten, spesielt der linjeorganisasjon og produktorganisasjon må samarbeide. Men det er utfordinger man forsåvidt ser i det private også. Det positive et at det vises sto forbedringsvilje, og selvom noen ting er litt tunge så beveger vi oss fremover.
Som produktorganisasjon har Kartverket kommet langt.
Kartverket er opptatt av å tilrettelegge og skape gode løsninger for sine ansatte. Det er også gode utviklingsmuligheter og lønnen er også fornuftig.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fantastisk arbeidsmiljø med gode karrieremuligheter!
23. apr. 2025
Jeg hadde praksisopphold hos Kartverket.
Det var en fantastisk mulighet å gro både personlig og faglig. Det var spennende prosjekter innen Geomatikk og IT.
Arbeidsmiljø:
Det var flere sosiale sammenkomster med Kartverket-folka. Det var veldig åpent der, og det var å kunne være seg selv på jobb. Alle spiste lunsj sammen, det er et veldig inkluderende miljø. De var også veldig åpne med mottak av "dumme" spørsmål, selv om de mener det ikke er noen dumme spørsmål.
Lønn:
Jeg fikk ikke betalt under praksisperioden grunnet dette var fag gjennom universitetet, så kan ikke si mye der.
Lederskap:
Det er et flott lederskap med mye forståelse, samt motiverer de ansatte til å yte sitt beste. Lederskapen ønsket alltid sitt beste for ansatte der.
Karrieremuligheter:
Det er veldig gode karrieremuligheter der. De ga utrolige muligheter til studenter og ansatte til å kunne holde presentasjoner for fagfolk, møter med andre fra andre bedrifter og arrangementer for nettverksbygging.
Work-life-balance:
Det var veldig bra fokus med work-life-balance. De lar deg trene 1 time i uka, og det teller som jobbtid. De tilrettelegger for ansatte med familie og har mye fokus på et godt sosialt arbeidsmiljø.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Merkelig styringsmodell skaper usikkerhet og siloer
16. apr. 2025
Har innført en ganske merkelig styringsmodell som forsterker siloene. Men den er egentlig ikke gjennomført fullt ut og mange har ikke forstått hva ledelsen egentlig mener. Det fører bl.a. til masse møter hvor de fleste er usikre på egen rolle, ansvar og myndighet. Da blir man etterhvert passiv og kun utførende.
Det er store lokale forskjeller i kultur innad, både mellom fagmiljøer og kontorstedene. Det blir ikke fulgt opp. Håpløs oppførsel blir dysset ned. En utdatert lokalisering spredt utover landet er det ingen som tør å ta tak i.
På ett område er det godt med midler og helt ukritisk bruk av dyre, eksterne konsulenter.
Det er generelt lite fokus på intern forbedring, kommunikasjon og samhandling. ( siloer osv.)
Men ofte grei lønn og det blir stilt få krav- for de som liker det.
Som følge av diverse rare omorganiseringer er det en god del som delvis frivillig har fått nye stillinger/roller som er lite meningsfulle.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig arbeidsplass, ikke anbefalt.
3. apr. 2025
Ville ikke anbefalt noen denne arbeidsplassen
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Mikrostyring hemmer utvikling og mangfold.
3. apr. 2025
Organisasjonen preges av sterk mikrostyring fra toppledelsen, med hyppige retningsendringer og mangel på forankret strategi. En rigid silostruktur blokkerer effektiv samhandling på tvers av sektorer. Ressurser og bemanning favoriseres tydelig mot hovedkontoret på Hønefoss, mens de 13 distriktskontorene opplever betydelig underprioritering.
Flere avdelinger lider av en bevisst innsatt, svakt kvalifisert mellomledelse, som prioriterer egen posisjonering fremfor godt lederskap. Dette fører til at inkompetanse får grobunn og at viktige, yngre medarbeidere med ny kompetanse presses ut, snarere enn å utvikles og beholde.
Personalpolitikken er preget av kontroll, snarere enn tillitsbasert ledelse, noe som hemmer faglig utvikling og trivsel. Det eksisterer sterke interne konflikter som regelmessig lekker ut og påvirker hele organisasjonen negativt.
Gjennomsnittsalderen på 49 år og en påfallende overvekt av godt voksne menn av nordisk opprinnelse understreker ytterligere en manglende satsning på mangfold, innovasjon og fremtidsrettet kompetanse.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Spennende, men lite motiverende ledelse og mye konflikter.
2. apr. 2025
I utgangspunktet en spennende arbeidsplass, men ledelse som ikke helt klarer rollen som ledere. Høyt nivå av micromanagement, og lite evne til å se fremmover. Selv om det er deler av organisasjonen som jobber godt og elsker faget er det mye personlige konflikter mellom avdelinger og enkelte, samt lite langsiktig tenkning. Høyt gjennomsnittsalder hvor unge fort pushes ut, og ses litt ned på.

