Bergen Kommune Byrådsavdeling For Næring, Kultur Og Idrett
Org: 892 584 842
Offentlig sektor

Totalvurdering 3,0
2,9
Arbeidsmiljø
3,3
Lønn og betingelser
2,8
Lederskap
2,3
Karrieremuligheter
3,4
Work-life balance
Jobbsøkere erfarer:
1.
2.
3.
11 %
av vurderingene er besvart
9 vurderinger
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Bergen bibliotek: Fantastisk, men under press!
Bergen Offentlige Bibliotek • 23. okt. 2025 (redigert 27. okt. 2025)
Bergen Offentlige Bibliotek – en perle under press
Ved Bergen Offentlige Bibliotek møtes kunnskap, kultur og fellesskap – midt i hjertet av byen. Som ansatt ved biblioteket er jeg stolt over at vi kan tilby innbyggerne et mangfoldig og inkluderende tilbud, enten det dreier seg om litteraturformidling, kulturelle arrangementer eller veiledning i digitale tjenester.
De siste årene har imidlertid vært preget av gjentatte budsjettkutt, noe som har medført økt arbeidsbelastning og redusert bemanning. Når sykdom oppstår, er det ofte begrensede muligheter for å sette inn vikarer, og vi ansatte må strekke oss langt for å opprettholde et forsvarlig tjenestetilbud.
Konsekvensene merkes tydelig i hverdagen. Mange av oss har fått utvidet ansvar, og arbeidsdagene kan være både lange og krevende. Likevel yter vi vårt beste – fordi vi vet hvor viktig biblioteket er som møteplass, kunnskapsarena og kulturformidler for byens befolkning.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Gode kolleger og god tilrettelegging, men jeg savner tidvis tydelighet.
Bergen Offentlige Bibliotek • 16. okt. 2025
Mye bedre lønn og mer forutsigbar lønnspolitikk enn min forrige arbeidsplass, som også var et bibliotek. Mange flinke og interessante kolleger som ønsker å gjøre biblioteket best mulig. Arbeidet blir hyggelig og inspirerende på grunn av dem.
Ønsker meg en tydeligere visjon fra ledelsen som styrer arbeidet litt mer - retningen biblioteket tar som kulturaktør kan fremstå litt tilfeldig for meg i det daglige uten mer av dette. Andre vil sikkert se på dette som en god anledning til å forme sitt eget arbeid, så dette kan være et pluss også.
I den grad man har karrieremuligheter på et bibliotek, så tror jeg det er ok grobunn her om man er selvgående og engasjert i møte med "papirmøller", men jeg personlig sliter med å utvikle potensialet mitt her pga. litt uoversiktlige arbeidsprosesser på tvers.
Stort pluss i margen for reellt ønske om å tilrettelegge ved funksjonsnedsettelser og langvarig sykdom. Jeg føler meg tatt på alvor.
Alt i alt synes jeg dette er et bra bibliotek å jobbe ved!
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Variert arbeid og respekt for fritid.
Bergen Offentlige Bibliotek • 16. okt. 2025
Varierte arbeidsoppgaver, godt arbeidsmiljø og respekterer fritiden din.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Kreativ arbeidsplass med litt lav lønn.
Bergen Offentlige Bibliotek • 16. okt. 2025
En fin arbeidsplass med kreative og varierte oppgaver og, for noen av oss, mye fleksibilitet. Veldig fint og inkluderende arbeidsmiljø. Det mest negative er litt lav lønn.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Fornøyd med kollegaer og fleksibel arbeidstid!
Bergen Offentlige Bibliotek • 16. okt. 2025
Jeg er svært fornøyd med arbeidsplassen! Gode kollegaer, trivelig miljø og sosialt. I biblioteket har de fleste skrankevakter, som gjør at man har bundet tid, men utenom det har man en god fleksitidsordning med mulighet for avspasering som gjør balansen mellom jobb og fritid god. Givende miljø.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig arbeidsmiljø, lite kollegialt!
Bergen Offentlige Bibliotek • 19. juni 2025
Har aldri opplevd dårligere arbeidsmiljø! Veldig topptungt, og kollegaer som tyster på hverandre. Lite kollegialt. Er glad jeg kom meg vekk derfra, kommer aldri til å vurdere dette som arbeidsplass igjen!
Svar fra Bergen Offentlige Bibliotek
16. okt. 2025
Veldig leit å høre at du hadde en sånn opplevelse hos oss. Takk for tilbakemeldingen, vi vil alltid jobbe for å sikre et bedre arbeidsmiljø og tar så klart dette på alvor. Hilsen Bergen Offentlige Bibliotek.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Urovekkende elendig arbeidsmiljø og ledelse| 0 psykologisk trygghet | 0 ytringsfrihet! STYR UNNA!
Bergen Kommune Etat For Idrett • 9. apr. 2025
- Urovekkende høyt innslag av narssisister på både strategisk og operativt nivå!
- Ingen onboarding eller offboarding - altså ingen vilje (eller evne?) fra arbeidsgiver til å benytte sjanser til å bli bedre!
- Ekstremt dårlig kommunikasjon mellom strategisk nivå og operativt nivå!
- Rykter og baksnakking florerer!
- Ledere sletter skriftlig informasjon om kritikkverdige forhold de ansatte har rapportert om!
- Proforma-ledelse: Alt som gjøres fra ledelsens side, gjøres for at det skal se pent ut på papiret!
- Utstrakt dobbeltkommunikasjon og dobbeltmoral på strategisk nivå, overfor de ansatte på operativt nivå!
- Ett sett regler gjelder for strategisk nivå - andre regler gjelder for det operative nivået!
- Særdeles korte tidsfrister å forholde seg til - uansett hva det gjelder!
- Kritikkverdige forhold som gis beskjed om - enten muntlig eller skriftlig - blir ikke tatt til etterretning. Hvis de blir tatt til etterretning, tar det ekstremt lang tid før noe skjer!
- Ingen rom for fleksibilitet i.f.t. utfordringer som kan oppstå i livet til de på operativt nivå - "arbeidsgivers styringsrett" brukes for ALT det er verdt!
- Ikke kom med konstruktive innspill og forslag i Etat for idrett;
ledelsen stjeler idèene dine og tar idèene til inntekt for seg selv!
- Flere straffedømte - vinningskriminalitet, narkotika, økonomisk underslag - har jobbet i etaten!
- Særdeles dårlig arbeidsmiljø, både på på strategisk og operativt nivå:
Begge steder er det en liten, utvalgt gruppe, og enkeltpersoner, som bestemmer, ofte uten at disse har formell makt! De som motsetter seg disse gruppene/ enkeltpersonene, eller gir beskjed til leder om forholdene, fryses ut og mobbes!
- Operativ nivå oppfordres til å dra på kurs, oppdatere egen kompetanse etc. - men når en søker om permisjon for dette, er det sjelden en hører noe som helst fra noen leder, i forkant. Men så får en masse spørsmål og kritikk fra de samme lederne i etterkant!
Strategisk nivå drar selv ofte på kurs!
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Dårlig arbeidsmiljø og fraværende ledelse.
Bergen Byarkiv • 2. apr. 2025
Ekstremt dårlig arbeidsmiljø, verste jeg har opplevd på noen arbeidsplass, og fraværende ledelse.
Arbeidsmiljø
Lønn og betingelser
Lederskap
Karrieremuligheter
Work-life balance
Etat for idrett = Dårlig arbeidsmiljø og ledelse | 0 psykologisk trygghet | 0 ytringsfrihet!
2. apr. 2025
Etat for idrett:
- Urovekkende høyt innslag av narssisister på både strategisk og operativt nivå!
- Ingen onboarding eller offboarding - altså ingen vilje (eller evne?) fra arbeidsgiver til å benytte sjanser til å bli bedre!
- Ekstremt dårlig kommunikasjon mellom strategisk nivå og operativt nivå!
- Rykter og baksnakking florerer!
- Ledere sletter skriftlig informasjon om kritikkverdige forhold de ansatte har rapportert om!
- Utstrakt dobbeltkommunikasjon og dobbeltmoral på strategisk nivå, overfor de ansatte på operativt nivå!
- Ett sett regler gjelder for strategisk nivå - andre regler gjelder for det operative nivået!
- Særdeles korte tidsfrister å forholde seg til - uansett hva det gjelder!
- Kritikkverdige forhold som gis beskjed om - enten muntlig eller skriftlig - blir ikke tatt til etterretning. Hvis de blir tatt til etterretning, tar det ekstremt lang tid før noe skjer!
- Ingen rom for fleksibilitet i.f.t. utfordringer som kan oppstå i livet til de på operativt nivå - "arbeidsgivers styringsrett" brukes for ALT det er verdt!
- Ikke kom med konstruktive innspill og forslag i Etat for idrett;
ledelsen stjeler idèene dine og tar idèene til inntekt for seg selv!
- Flere straffedømte - vinningskriminalitet, narkotika, økonomisk underslag
har jobbet i etaten!
- Særdeles dårlig arbeidsmiljø, både på på strategisk og operativt nivå:
Begge steder er det en liten, utvalgt gruppe, og enkeltpersoner, som bestemmer, ofte uten at disse har formell makt! De som motsetter seg disse gruppene/ enkeltpersonene, eller gir beskjed til leder om forholdene, fryses ut og mobbes!
- Operativ nivå oppfordres til å dra på kurs, oppdatere egen kompetanse etc. - men når en søker om permisjon for dette, er det sjelden en hører noe som helst fra noen leder, i forkant. Men så får en masse spørsmål og kritikk fra de samme lederne i etterkant!
Strategisk nivå drar selv ofte på kurs!

