Lyse Tele

Org: 912 672 808

Telekom og mobilnett

Logo

Totalvurdering 3,0

3,6

Arbeidsmiljø

2,6

Lønn og betingelser

2,5

Lederskap

3,2

Karrieremuligheter

3,4

Work-life balance

Jobbsøkere erfarer:

1.

2.

3.

0 %

av vurderingene er besvart

Topp fordeler

Gi dine stemmer

25 vurderinger

Distansert ledelse og fallende arbeidsmiljø

Lyse Tele avd. Stavanger26. jan. 2026

Ledelsen i selskapet er alt for distansert fra utfordringene de ansatte strir med daglig. Beslutninger er ikke basert på innsikt og det er en manglende involvering av faglig kompetanse. Mangelfull evne til å gjøre riktige prioriteringer. Svært negativ utvikling av arbeidsmiljø de siste årene, og tilsvarende med den psykologiske tryggheten.

Direkte-diktator-modellen.

4. des. 2025

IT ledes av inkompetente ledere. Toppledelsen følger direkte-diktator-modellen, hvor ansatte ikke skal komme med innspill, men gjøre det de blir bedt om uansett hva det er.

Lyse Tele avd. Bodø

Lyse Tele avd. Bodø27. nov. 2025

Trivelige kollegaer, godt samarbeid med andre lokasjoner, fine lokaler, god stemning.

Dyktige folk, men svak ledelse og dårlig planlegging.

Lyse Tele avd. Oslo Nydalsveien12. nov. 2025

Dyktige og hyggelige folk og flott miljø blant de ansatte, men arbeidet lider av dårlig ledelse, dårlig planlegging og dårlig tidsfrister med lite forståelse for at det tar tid å lage et ordentlig produkt.

Bra goder for ansatte, blant annet forsikringer, 2 ekstra fridager, treningsrefusjon og flere gode sosialkomiteer som stiller med eventer, men det blir ikke verdt det når man må forholde seg til dårlig planlegging som igjen fører til stress.

Flott arbeidssted med gode kollegaer!

Lyse Tele avd. Stavanger20. juni 2025

Flott arbeidssted med gode kollegaer. Spennende selskap i regionen.

En del bra, men dårlig ledelse og fryktkultur begynner å ta overhånd.

Lyse Tele avd. Oslo Nydalsveien16. juni 2025

Det har vært mye bra i Lyse Tele, men nå faller desverre korthuset litt sammen. Det er mye politikk og fryktelig dårlig ledelse, både i toppen og på mellomledernivå. Det påvirker hele konsernet negativt og har store ringvirkninger. Det er en god gammeldags fryktkultur som desverre har fått satt seg.

Men det er mye bra også. Selvom ikke lønningene er i toppen så er det gode pensjons- og forsikringsordninger. Det er mange flinke folk som bidrar til masse god kunnskap og god kultur blant de ansatte. Det er mye sosialt hvis man ønsker det samt flotte kontoret og fleksibilitet ved behov.

Dårlig lønn og konstant stress preger jobben.

Lyse Tele avd. Oslo Nydalsveien16. juni 2025

Arbeidsplassen for deg som ønsker lav lønn, høyt arbeidspress, omorganisering hele tiden og ingen mulighet til å påvirke hverdagen.

Streng sentralstyring, men spennende teknologi.

12. juni 2025

I Lyse er det viktig at det primære arbeidsstedet ditt er på jobben. Du kan ta hjemmekontor av og til, men du skal stort sett stille på jobb - samhandling er viktig. På jobben er det free seating. Du aner ikke hvor de du jobber sammen med sitter den dagen. Og havner dere sammen så sitter dere uansett i landskap og kan ikke prate stort med hverandre. Skulle dere trenge et møterom må det reserveres god tid i forveien.

Selskapene i konsernet har ingen reell frihet, alt blir detaljstyrt fra oven. På slutten av året tar Lyse hele potten som har blitt tjent av alle selskapene og bestemmer hvem som skal få hva neste år. Planlegger de å oppgradere et kraftverk? Sorry, folkens, det blir smalhals de neste årene.

Konsernet styrer det meste – økonomi, rekruttering, anskaffelser, IT. Hver stilling må inn i konsernledelsen for godkjenning. Det tar år og dag å få erstattet en som slutter. Det er HR som bestemmer hva som skal tilbys i lønn. De kan ikke fagene det rekrutteres innen, og ledere sliter. Mange søkere trekker seg fordi tilbudene er dårlige.

Altibox og Ice ble slått sammen til Lyse Tele. Det var stor og naiv tro på at det å slå sammen hele telecomområdet i Lyse ville ha stordriftsfordeler. Så nå sitter Lyse Tele med driftsutgifter som er mye større enn det tydeligvis superoptimistiske budsjettet, og har ikke råd til noe som helst.

Sentralstyringen i konsernet gjelder også utstyret du har mellom fingrene. Det er ingen forståelse for at en utvikler ønsker og trenger tastatur og en mus av annen kvalitet enn en resepsjonist. PCer er sentralt styrte og nedlåste og utviklerne bruker mer tid på å komme rundt sperrer som forhindrer dem fra å gjøre jobben sin enn å ... faktisk gjøre jobben sin.

Positivt: Du har stor frihet til å jobbe som du vil. Mye spennende teknologi, veldig mange flinke folk. En trygg arbeidsplass. Det kan være et bra sted å bygge karriere i noen år før du ser deg om etter en god arbeidsgiver.

Kultur i fare: byråkrati truer Nydalen.

Lyse Tele avd. Oslo Nydalsveien26. mai 2025

Vi er i hardt vær om dagen, med byråkrati fra morselskap som setter lokal tilhørighet og topp-ned visjon høyere enn de ansatte. Men den gamle, gode kulturen lever fortsatt litt i veggene. Noe må gjøres raskt for å ikke miste alt det gamle og gode i Nydalen.

Bra arbeidsmiljø, men byråkrati og gammeldags toppledelse

16. apr. 2025

- Veldig bra arbeidsmiljø.

- Masse dyktige og hyggelige folk

- Jordnær og uformell kultur hvor jeg føler det er rom for å være seg selv

- Om du er flink og legger ned litt innsats er det veldig masse muligheter for både utvikling og karriereutvikling.

- Mange flinke ledere som støtter og heier på initiativ

- Ikke lønnsleder, men konkurransedyktig. Verdt det for utviklingsmulighetene jeg får

Men

- Ganske «gammeldags» toppledelse som ikke er spesielt flinke å snakke med folka sine. Mye tall, KPI’er og lite fokus på kultur + utvikling av folk/organisasjon

- Mye unødvendig byråkrati og kontroll prosesser. En del ting tar helt sinnsykt lang tid og virker fullstendig tullete.

- Ganske kaotisk etter sammenslåing mellom Altibox og Ice som fører til at det er ganske vanskelig å få ting gjort og gjør at det er ganske hektisk

Halloooooo?

Jobber det noen her, eller? Ingen har gjort krav på denne siden. Det tar bare noen få tastetrykk.